Effectiveness of Take it personal! A substance use intervention for young people with mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning
Projectomschrijving
Vraagstuk
In dit project wordt de effectiviteit onderzocht van Take it personal!, een interventie gericht op het verminderen van middelengebruik (alcohol, cannabis en harddrugs) bij jongeren met een lichte verstandelijke beperking (LVB). De interventie is opgenomen in de interventiedatabase van RIVM Gezond Leven en erkend op het niveau ‘theoretisch goed onderbouwd’. Het doel van dit project is om Take it personal! naar een hoger niveau van effectiviteit te tillen.
Onderzoek
Take it personal! is gepersonaliseerd op basis van persoonlijkheidsprofielen die samenhangen met een hoger risico op problematisch middelengebruik. De effectiviteit van Take it personal! wordt onderzocht met een serie van case studies aangevuld met kwalitatief onderzoek.
Verwachte uitkomst
De interventie Take it personal! wordt naar een hoger niveau van effectiviteit getild in de RIVM Gezond Leven database. Implementatie en disseminatie activiteiten faciliteren dat de interventie aangeboden kan worden op scholen en in zorginstellingen voor jongeren met een LVB.
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
In this project we will test the effectiveness of Take it personal!, an intervention aimed at reducing substance use in young people with a mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning. The intervention is qualified as ‘theoretically sound’ in the intervention database of RIVM ‘Gezond Leven’. To demonstrate that Take it Personal! is also effective in practice, research is needed. Take it Personal! arose from the need for effective interventions for young people with an intellectual disability and substance use problems. It is personalized based on personality profiles associated with a higher risk of problematic substance use. The effectiveness of Take it personal! will be tested in a cross-method design with single case studies complemented with qualitative components. Implementation and dissemination activities should facilitate and guarantee that the intervention could be offered to schools and institutions for young people with an intellectual disability.