Projectomschrijving

Stoffenmanager: minder blootstelling aan gevaarlijke stoffen

Vraagstuk

In 30% van de bedrijven werken medewerkers regelmatig met gevaarlijke stoffen. Ondernemers, vooral in het midden- en kleinbedrijf, zijn zich vaak weinig bewust van de risico’s daarvan. De samen met de betreffende branches ontwikkelde methode Stoffenmanager helpt om de blootstelling aan gevaarlijke stoffen op de werkplek te evalueren. Hoe is te bevorderen dat bedrijven dit instrument meer inzetten voor hun beleid?

Onderzoek

In het project zijn 45 bedrijven met hulp van de Stoffenmanager begeleid bij het verbeteren van hun beleid rond gevaarlijke stoffen. De implementatiefase omvatte trainings- en ervaringsdagen, bedrijfsbezoeken door een persoonlijke coach en steun via een LinkedIn-groep en via een online community op de website.

Uitkomst

Meer dan de helft van de bedrijven zijn twee of (vaak) meer stappen gestegen op de zevenstaps ‘implementatieladder’. Bedrijven die gelijk bleven of zelfs afdaalden, kampten met tijdgebrek en de economische crisis. De belangrijkste succesfactoren zijn de aanwezigheid van een gemotiveerde ‘trekker’, externe prikkels zoals een inspectie, en vertrouwen van het management. Faalfactoren zijn onder meer de kwaliteit van sommige gegevens in het instrument en een te laag risicobewustzijn op de werkvloer.

 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website