Mobiele menu

Safety II op de IC: positief en reflectief leren en verbeteren

Projectomschrijving

Doel

In het project ‘Safety-II op de IC’ leerden zorgverleners om te reflecteren op hun dagelijks handelen, gebruikmakend van 'Appreciative Inquiry' (waarderend onderzoek). Hierbij werd ingezoomd op waarom het juist zo vaak goed gaat, ondanks de complexiteit van IC-zorg.

Werkwijze

In (groeps)gesprekken werd gereflecteerd op 2 processen in de alledaagse IC-praktijk (glucoseregulatie en het overplaatsen van IC-patiënten) en bepaald:

  • welke mechanismen bijdragen aan succeservaringen
  • hoe deze in de praktijk kunnen worden verstevigd

Het project evalueerde de invloed van positieve reflectie op werkbeleving en op patiëntveiligheidsuitkomsten.

Resultaten

Het project heeft geleid tot:

  • een breed inzetbare positieve reflectiemethodiek
  • een overzicht van succesfactoren en verbetersuggesties voor glucoseregulatie en overplaatsing van IC-patiënten

Gedegen bewijs voor de invloed van positief reflecteren op werkbeleving en veiligheidsuitkomsten ontbreekt. De opbrengsten uit deze studie en de (positieve) ervaringen met het toepassen de reflectiemethodiek bieden wel handvatten voor het implementeren van Safety-II in de zorg.

Verslagen


Eindverslag

Doel
In het project leerden zorgverleners om te reflecteren op hun dagelijks handelen, gebruikmakend van 'Appreciative Inquiry' (waarderend onderzoek). Hierbij werd ingezoomd op waarom het juist zo vaak goed gaat, ondanks de complexiteit van IC-zorg.

Werkwijze
In (groeps)gesprekken werd gereflecteerd op twee processen in de alledaagse IC-praktijk (glucoseregulatie en het overplaatsen van IC-patiënten) en bepaald:
• welke mechanismen bijdragen aan succeservaringen;
• hoe deze in de praktijk kunnen worden verstevigd.
Het project evalueerde de invloed van positieve reflectie op werkbeleving en op patiëntveiligheidsuitkomsten.

Resultaten
Het project heeft geleid tot:
• een breed inzetbare positieve reflectiemethodiek, en
• een overzicht van succesfactoren en verbetersuggesties voor glucoseregulatie en overplaatsing van IC-patiënten.

Gedegen bewijs voor de invloed van positief reflecteren op werkbeleving en veiligheidsuitkomsten ontbreekt. De opbrengsten uit deze studie en de (positieve) ervaringen met het toepassen de reflectiemethodiek bieden wel handvaten voor het implementeren van Safety II in de zorg.

In het project ‘Safety II op de IC’ leren zorgverleners reflecteren op hun dagelijks handelen, gebruikmakend van Appreciative Inquiry (waarderend onderzoek). Hierbij wordt ingezoomd op waarom het juist zo vaak goed gaat, ondanks de complexiteit van IC-zorg.

Er wordt gereflecteerd op twee processen in de alledaagse IC-praktijk (glucoseregulatie en overdrachten): welke aspecten en verbindingen tussen onderdelen in de zorg leiden tot goede uitkomsten en welke tot ongewenste uitkomsten en hoe kunnen we de goede dingen versterken?

Het project evalueert de invloed van positief reflecteren op de werkbeleving van zorgverleners en op patiëntveiligheidsuitkomsten en wat benodigdheden zijn voor het verbeteren van de dagelijkse praktijk op basis van positieve reflectie.

De opbrengsten uit deze studie (ontwikkelde reflectiemethode, ervaringen met het toepassen ervan en bewijs voor effectiviteit) biedt handvaten voor het implementeren van Safety II in de zorg.

Samenvatting van de aanvraag

IC-zorg is complex, dynamisch en veelal onvoorspelbaar: IC-artsen en -verpleegkundigen nemen dagelijks beslissingen op basis van incomplete informatie en maken afwegingen over leven en dood. IC-zorg vraagt om zorgverleners die kunnen inspelen op onverwachte en onvoorspelbare situaties. Het adaptief vermogen, enorme veerkracht en bevlogenheid van IC-medewerkers was dan ook goed te zien tijdens de eerste piek van de COVID-19 pandemie en daarna. Binnen intensive care geneeskunde is grote behoefte om het veiligheidsdenken te verbreden en niet alleen te kijken naar ongewenste uitkomsten, maar ook te reflecteren op de alledaagse praktijk om te begrijpen waarom het meestal goed gaat, ondanks de vaak uitdagende omstandigheden. Het leren en verbeteren op basis van wat goed gaat geeft positieve energie en zorgt ervoor dat zorgverleners zich meer gerespecteerd en gewaardeerd voelen. In dit actieonderzoek leren zorgverleners positief reflecteren op de dagelijkse praktijk, gebruikmakend van Appreciative Inquiry (waarderend onderzoek). Hierbij wordt ingezoomd op waarom het juist zo vaak goed gaat, ondanks de complexiteit van IC-zorg. En kunnen we waar we goed in zijn versterken? In het onderzoek worden een aantal klinische processen in de IC-praktijk (decubituspreventie, overdrachten en glucoseregulatie) prospectief onderzocht en bestudeerd welke aspecten en verbindingen tussen onderdelen in de zorg leiden tot goede uitkomsten en soms tot ongewenste uitkomsten en hoe de (combinatie van) succesfactoren kan worden versterkt in de dagelijkse praktijk. Met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden wordt geëvalueerd wat de werkzaamheid van deze aanpak is op het gedrag en beleving van zorgverleners en op patiëntveiligheidsuitkomsten. Daarnaast wordt met kwalitatieve methoden bestudeerd wat de werkbaarheid is en benodigdheden zijn voor het positief leren reflecteren op de dagelijkse praktijk. De opbrengsten uit deze studie (ontwikkelde reflectiemethode, ervaringen met het toepassen ervan en bewijs voor effectiviteit) moet concrete handvatten bieden voor IC-geneeskunde, maar ook daarbuiten, voor het implementeren van Safety II in de zorg.

Kenmerken

Projectnummer:
10130022010011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2023
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. H.W.M. Zegers
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc
Afbeelding

Leren van wat goed gaat

Hoe werken de principes van Safety-II in de dagelijkse praktijk van Nederlandse ziekenhuizen en zelfstandige behandelklinieken? En leiden ze tot meer patiëntveiligheid? We financieren verschillende projecten die hier onderzoek naar doen. Dit project is daar één van. Bekijk de andere projecten.