Special Heroes voor REC4 scholen in Breda
Projectomschrijving
Met de sportimpuls heeft Breda Actief op 7 scholen voor kinderen met gedragsproblemen sportclinics aangeboden. Zo hebben 703 leerlingen kennis gemaakt met breakdance, badminton, kickboksen, judo, hockey, honkbal en
nog veel meer sporten. In totaal hebben 233 leerlingen na school verder kennis gemaakt met een tak van sport. Bij het breakdancen, voetbal en atletiek zijn speciale groepen ontstaan waar kinderen structureel zijn gaan sporten. Andere kinderen hebben zich aangesloten bij al bestaande sportactiviteiten. Van deze leerlingen zijn er 37 structureel lid geworden van een van deze sportverenigingen. De Special Heroes methode is in Breda voor het eerst toegepast in het onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Op iedere school waren vijf volledige clinic ronden. Door deze interventie is de sportparticipatie op deze scholen met 5% gestegen. Daarnaast is een blijvende samenwerkingsstructuur ontstaan tussen deze scholen en de sportverenigingen.
Verslagen
Eindverslag
Vanuit de sportimpuls hebben we vanuit Breda Actief op 7 scholen voor kinderen met gedragsproblemen sportclinics aangeboden. Door het onder schooltijd aanbieden van een tak van sport maken de leerlingen kennis met deze tak van sport. Kinderen uit het speciaal onderwijs sporten veel minder dan kinderen uit het regulier onderwijs. Enerzijds komt dit omdat de sportmogelijkheden onbekend zijn anderzijds omdat ouders en kinderen het moeilijk vinden om naar een sportvereniging toe te gaan. Door de sport én de vereniging binnen de school te halen maken de kinderen binnen de veiligheid van de school kennis met de sport én de trainer. De leerlingen die de sport leuk vinden kunnen nog vier weken na schooltijd verder gaan met deze sport. Dit sporten vindt ook plaats op de locatie van de school, de trainer van de vereniging komt naar de school toe. De laatste keer komen de ouders kijken naar het geleerde van hun kind. Ze krijgen tevens de mogelijkheid om bij de sportvereniging verder kennis te maken. De trainer is al bekend, die neemt de kinderen mee naar de vereniging. In Breda zijn er door dit project twee nieuwe activiteiten ontstaan voor deze kinderen,Breakdancen en het voetbal.jn gaan sporten. Andere kinderen hebben zich aangesloten bij al bestaande sportactiviteiten. Deze Special Heroes methode hebben we in Breda voor het eerst ook toegepast in het onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. De sportparticipatie op deze scholen is verhoogd waardoor de achterstand ten op zichte van het regulier onderwijs is verkleind.
Vanuit de sportimpuls hebben we vanuit Breda Actief op 7 scholen voor kinderen met gedragsproblemen sportclinics aangeboden. Door het onder schooltijd aanbieden van een tak van sport maken de leerlingen kennis met deze tak van sport.
Kinderen uit het speciaal onderwijs sporten veel minder dan kinderen uit het regulier onderwijs. Enerzijds komt dit omdat de sportmogelijkheden onbekend zijn anderzijds omdat ouders en kinderen het moeilijk vinden om naar een sportvereniging toe te gaan. Door de sport én de vereniging binnen de school te halen maken de kinderen binnen de veiligheid van de school kennis met de sport én de trainer. De leerlingen die de sport leuk vinden kunnen nog vier weken na schooltijd verder gaan met deze sport. Dit sporten vindt ook plaats op de locatie van de school, de trainer van de vereniging komt naar de school toe. De laatste keer komen de ouders kijken naar het geleerde van hun kind. Ze krijgen tevens de mogelijkheid om bij de sportvereniging verder kennis te maken. De trainer is al bekend, die neemt de kinderen mee naar de vereniging. In Breda zijn er door dit project twee nieuwe activiteiten ontstaan voor deze kinderen,Breakdancen en het voetbal.jn gaan sporten. Andere kinderen hebben zich aangesloten bij al bestaande sportactiviteiten. Deze Special Heroes methode hebben we in Breda voor het eerst ook toegepast in het onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. We gaan er vanuit dat de sportparticipatie op deze scholen flink verhoogd waardoor de achterstand ten op zichte van het regulier onderwijs wordt verkleind. De eerste resultaten zijn veelbelovend.