Mobiele menu

Special Heroes voor REC4 scholen in Breda

Projectomschrijving

Met de sportimpuls heeft Breda Actief op 7 scholen voor kinderen met gedragsproblemen sportclinics aangeboden. Zo hebben 703 leerlingen kennis gemaakt met breakdance, badminton, kickboksen, judo, hockey, honkbal en
nog veel meer sporten. In totaal hebben 233 leerlingen na school verder kennis gemaakt met een tak van sport. Bij het breakdancen, voetbal en atletiek zijn speciale groepen ontstaan waar kinderen structureel zijn gaan sporten. Andere kinderen hebben zich aangesloten bij al bestaande sportactiviteiten. Van deze leerlingen zijn er 37 structureel lid geworden van een van deze sportverenigingen. De Special Heroes methode is in Breda voor het eerst toegepast in het onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Op iedere school waren vijf volledige clinic ronden. Door deze interventie is de sportparticipatie op deze scholen met 5% gestegen. Daarnaast is een blijvende samenwerkingsstructuur ontstaan tussen deze scholen en de sportverenigingen.

Verslagen


Eindverslag

Vanuit de sportimpuls hebben we vanuit Breda Actief op 7 scholen voor kinderen met gedragsproblemen sportclinics aangeboden. Door het onder schooltijd aanbieden van een tak van sport maken de leerlingen kennis met deze tak van sport. Kinderen uit het speciaal onderwijs sporten veel minder dan kinderen uit het regulier onderwijs. Enerzijds komt dit omdat de sportmogelijkheden onbekend zijn anderzijds omdat ouders en kinderen het moeilijk vinden om naar een sportvereniging toe te gaan. Door de sport én de vereniging binnen de school te halen maken de kinderen binnen de veiligheid van de school kennis met de sport én de trainer. De leerlingen die de sport leuk vinden kunnen nog vier weken na schooltijd verder gaan met deze sport. Dit sporten vindt ook plaats op de locatie van de school, de trainer van de vereniging komt naar de school toe. De laatste keer komen de ouders kijken naar het geleerde van hun kind. Ze krijgen tevens de mogelijkheid om bij de sportvereniging verder kennis te maken. De trainer is al bekend, die neemt de kinderen mee naar de vereniging. In Breda zijn er door dit project twee nieuwe activiteiten ontstaan voor deze kinderen,Breakdancen en het voetbal.jn gaan sporten. Andere kinderen hebben zich aangesloten bij al bestaande sportactiviteiten. Deze Special Heroes methode hebben we in Breda voor het eerst ook toegepast in het onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. De sportparticipatie op deze scholen is verhoogd waardoor de achterstand ten op zichte van het regulier onderwijs is verkleind.

Vanuit de sportimpuls hebben we vanuit Breda Actief op 7 scholen voor kinderen met gedragsproblemen sportclinics aangeboden. Door het onder schooltijd aanbieden van een tak van sport maken de leerlingen kennis met deze tak van sport.
Kinderen uit het speciaal onderwijs sporten veel minder dan kinderen uit het regulier onderwijs. Enerzijds komt dit omdat de sportmogelijkheden onbekend zijn anderzijds omdat ouders en kinderen het moeilijk vinden om naar een sportvereniging toe te gaan. Door de sport én de vereniging binnen de school te halen maken de kinderen binnen de veiligheid van de school kennis met de sport én de trainer. De leerlingen die de sport leuk vinden kunnen nog vier weken na schooltijd verder gaan met deze sport. Dit sporten vindt ook plaats op de locatie van de school, de trainer van de vereniging komt naar de school toe. De laatste keer komen de ouders kijken naar het geleerde van hun kind. Ze krijgen tevens de mogelijkheid om bij de sportvereniging verder kennis te maken. De trainer is al bekend, die neemt de kinderen mee naar de vereniging. In Breda zijn er door dit project twee nieuwe activiteiten ontstaan voor deze kinderen,Breakdancen en het voetbal.jn gaan sporten. Andere kinderen hebben zich aangesloten bij al bestaande sportactiviteiten. Deze Special Heroes methode hebben we in Breda voor het eerst ook toegepast in het onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. We gaan er vanuit dat de sportparticipatie op deze scholen flink verhoogd waardoor de achterstand ten op zichte van het regulier onderwijs wordt verkleind. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Samenvatting van de aanvraag

In Breda bieden we Special Heroes aan op de REC 1-2-3 scholen met een goed resultaat. We zouden graag het totale speciaal onderwijs bedienen in Breda. Vandaar dat we met het Special Heroes programma de leerlingen van de REC4 scholen in Breda willen stimuleren om meer aan sport en bewegen te gaan doen. Het aansluiten van deze leerlingen bij reguliere sportverenigingen heeft hierbij de voorkeur omdat op deze manier structureel gesport kan worden én de kinderen participeren in de maatschappij. Door de trainers van de sportverenigingen naar de school te halen kunnen de kinderen op een laagdrempelige,veilige manier op school onder schooltijd kennis maken met de trainer en de vereniging. De kinderen die dit willen kunnen na schooltijd nader kennis maken met de sport, trainer en vereniging. Tot slot neemt de trainer de kinderen mee naar de vereniging. Bij alle fasen worden de ouders betrokken om ook hun enthousiast te maken voor de sportbeoefening van hun kind. Naast het motiveren van de kinderen om lid te worden van de sportvereniging gaan ook de sportverenigingen intensief benaderd worden om deze speciale kinderen op te nemen binnen de vereniging. Door deze aanpak wordt vraag en aanbod gekoppeld wat mede de kracht van dit programma is.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
524001538
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
J.P.M. van Gurp
Verantwoordelijke organisatie:
Breda-Actief