Korfbalvereniging Fortis zet de kinderen in Souburg aan tot bewegen
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Gedurende 2 jaar zijn op de basisscholen in Oost-Souburg sportlessen gegeven om de meer inactieve kinderen aan het bewegen/sporten te krijgen. In het begin deden ongeveer 50 kinderen mee en gedurende het seizoen werden dat er ongeveer 25-30. In het begin deden oudere kinderen mee die later zijn afgehaakt. De reden is dat oudere kinderen het niet leuk vinden met (veel) jongere kinderen te moeten sporten. Het was niet mogelijk de actieve kinderen te onderscheiden van de niet actieve kinderen. Het benaderen van de inactieve kinderen via de ouders is niet gelukt. Elke woensdagmiddag konden kinderen kiezen uit twee sporten. De ene week waren dat judo en tennis en de andere week korfbal, basketbal en een aantal keren dance, zaalvoetbal en handbal. Bootcamp werd op alle woensdagen gegeven. Voor de tennis heeft de training geen leden opgeleverd, voor korfbal, judo en basketbal wel. Speciale aandacht was er voor werving van kinderen op beide basisscholen via sociale media. Kinderen met een mindere motoriek zijn waar mogelijk extra begeleid door een fysiotherapeut. Een diëtiste en sportpsycholoog waren een aantal woensdagmiddagen aanwezig om vragen van ouders te beantwoorden.
Het project is 1 november 2015 gestart met het verzorgen van een kick off en sportlessen voor kinderen van de basisscholen het Kompas en de Burcht Rietheim in Oost-Souburg. In het begin deden ongeveer 50 kinderen mee en gedurende het seizoen werden dat er ongeveer 30. In het begin deden oudere kinderen mee die later zijn afgehaakt. De reden is dat oudere kinderen het niet leuk vinden met (veel) jongere kinderen te moeten sporten. Elke woensdagmiddag konden kinderen kiezen uit twee sporten. De ene week waren dat judo en tennis en de andere week korfbal en basketbal. Bootcamp werd op alle woensdagen gegeven. Voor de tennis heeft de training geen leden opgeleverd, voor korfbal, judo en basketbal wel. Speciale aandacht was er voor werving van kinderen op beide basisscholen via sociale media. Kinderen met een mindere motoriek zijn waar mogelijk extra begeleid door een fysiotherapeut. Een diëtiste en sportpsycholoog waren een aantal woensdagmiddagen aanwezig om vragen van ouders te beantwoorden. Studenten van het CIOS verzorgden deels de trainingen en deden dat in het kader van een afstudeeropdracht. Een student van de Hoge School Zeeland verzorgde (mede) korfballessen en had als afstudeeropdracht de taak om na te gaan wat nodig is om het project na afloop van de subsidie periode voort te kunnen zetten. Het project is intensief door een projectgroep begeleid. De interventie-eigenaar heeft eenmaal de projectgroep vergadering bezocht. Het tekort op de begroting dat net voor de start van het project werd geconstateerd, is gedicht door 'bezuiniging' en het schuiven met budgetten. Aan het begin van het project is een groot artikel verschenen in het Zeeuwse dagblad. Aan het eind van het eerste jaar is aan het project in dat dagblad een kort artikel gewijd.