Mini Gewichtige Gezinnen Charlois
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Overgewicht bij kinderen in de de leeftijd van 0-4 jaar is groot in Rotterdam Zuid. Dat komt voornamelijk door de grote groot jonge en vaak alleenstaande moeders. De meeste hebben een allochtone achtergrond en iedere cultuur heeft zijn eigen normen en waarden aangaande de wijze waarop de zwangerschap en de eerste levensjaren van een kind dienen te worden 'geleefd'. Dat maakt dat er geen eenduidige aanpak is om de jonge moeders en hun sociale omgeving te stimuleren om een in onze ogen gezondere leefstijl te hanteren. De afgelopen twee jaar is met wisselend succes gepoogd, met als basis de interventie `mini gewichtige gezinnen', een aanzet te geven tot meer bewustwording van de effecten van een gezondere leefstijl bij deze doelgroep.
De interventie Mini Gewichtige gezinnen is een ontwikkelinterventie. Dit betekent dat we bij aanvang van de het project veel aandacht besteden aan het beter in kaart brengen van de behoeften van de doelgroep. Hiervoor is ene social marketing onderzoek opgezet. Dit hebben we gedaan in samenwerking met een aantal relevantie projectpartners die een betere toegang tot de doelgroep hebben dan wij zelf. Ook hebben we contact met Rotterdam Lekker Fit!.
(Gedurende de loop van ons social marketing onderzoek bleek dat Rotterdam Lekker Fit! samen met Pharos en JOGG een soortgelijk onderzoek gingen houden in Rotterdam. Dit onderzoek is uitgevoerd door W&I groep. Afgelopen maand is de terugkoppeling van dit social marketing onderzoek geweest.)
Het social marketing onderzoek is medio september afgerond en de resultaten zijn geëvalueerd. Op basis van de evaluatie is ede interventie zodat die beter aansluit bij de verwachtingen van de doelgroep.
In oktober zijn we gestart met de werving van deelnemers aan de groepen. De eerste groep is nog eind 2015 gestart.