Mobiele menu

Academische Werkplaats Jeugd Noord-Brabant

Projectomschrijving

De Academische Werkplaats Jeugd Noord-Brabant wil kennis ontwikkelen die moet leiden tot verbeteringen in de jeugdhulp. Ouders en jongeren spelen een essentiële rol. Zij zijn adviseur, mede-onderzoeker of lid van het onderzoeksteam. De werkplaats voert 3 projecten uit. In het eerste project wordt een hulpmiddel ontwikkeld dat gemeenten helpt om preventie binnen het jeugdbeleid een sterkere plaats te geven. Het tweede project gaat over de toegang tot jeugdhulp: hoe zorg je dat ouders en jongeren via het gemeenteloket laagdrempelig worden geholpen? In het derde project wordt onderzocht hoe het gaat met gezinnen die gebruik maken van de jeugdhulp.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

De AW Jeugd bestaat sinds januari 2015 en is een structureel samenwerkingsverband tussen 23 organisaties (cliëntenorganisatie, gemeenten, GGD-en, jeugdzorginstellingen, GGZ-instellingen, de Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind (NSDSK) universiteit, en hogescholen). Het doel van de werkplaats is het bevorderen van het evidence-based werken in de jeugdsector in zijn algemeenheid, en voor de betrokken organisaties in het bijzonder. Dit wordt tot stand gebracht door de verbinding van wetenschap, cliënten, praktijk, beleid, en onderwijs. Aan de werkwijze van de AW Jeugd liggen 3 belangrijke principes ten grondslag: (1) volstrekte gelijkwaardigheid (2) persoonlijke contacten op meerdere niveaus binnen de betrokken organisaties en (3) ‘win-win’: alle betrokken partijen moeten investeren in en voordeel hebben van de samenwerking. Kennisbehoeften uit de praktijk (inclusief cliënten) en het lokaal beleid zijn leidend.

De AW Jeugd is onderdeel van de universiteit van Tilburg. De maatschappelijke uitdagingen en het tempo waarin deze zich ontwikkelen vragen om een nieuw soort universiteit, de zogenaamde vierde generatie. Het gaat niet meer alleen om het beschikbaar maken van kennis vanuit de universiteit voor de praktijk. Maar het gaat hierbij om werken in interdisciplinaire teams waarbij maatschappelijke uitdagingen gezamenlijk aangepakt worden vanuit universiteit en praktijk. Er moeten 'ontmoetingsruimten' zijn waarin partijen elkaar vinden. De AW Jeugd is een mooi voorbeeld van hoe de vierde generatie universiteit in de praktijk aangepakt kan worden.

Feitelijk zijn alle kinderen, jongeren en hun ouders woonachtig in Noord-Brabant onze doelgroep. In de 3 projecten, die binnen deze aanvraag worden beschreven, gaat het echter om een kleinere doelgroep dan alle inwoners. De regionale vraagstukken zijn in overleg met cliënten, gemeenten, GGD, GGZ, jeugdzorginstellingen, NJI, en universiteit tot stand gekomen: 1) preventie, 2) gemeentelijke toegang jeugdhulp en 3) gespecialiseerde jeugdzorg.

1) 1 van de transformatiedoelen in de Jeugdwet is preventie, gericht op het voorkomen van problemen en op het voorkomen van zwaardere vormen van jeugdhulp door vroegtijdige inzet van hulp. Voor gemeenten is het dus van belang hun preventief jeugdbeleid goed in te richten. De beleidsambtenaren van Goirle en Eindhoven gaven aan dat het thema preventie erg aansloot bij de door hen gestelde doelen voor de komende periode. Beide gemeenten geven echter ook aan dat het vinden van de juiste informatie, om preventiebeleid vorm te geven, ingewikkeld is.

2) Ouders en jeugdigen met vragen over opvoeden en opgroeien willen op een laagdrempelige manier geholpen worden. Een gemeentelijke toegang tot jeugdhulp biedt hen tips en informatie, tijdelijke ondersteuning of een doorverwijzing naar gespecialiseerde hulp. De gemeente Breda investeert in samenhangende, passende hulp in een financieel houdbaar jeugdstelsel, zodat hulp en ondersteuning beschikbaar is en blijft voor elke jeugdige die dat nodig heeft. De herinrichting van de gemeentelijke toegang is één van de middelen om deze ambitie tot stand te brengen. In het voorgestelde onderzoek willen we in kaart brengen in hoeverre de gemeentelijke toegang tot jeugdhulp in Breda cliëntgericht werkt ad

3) Op dit moment is nog weinig bekend over hoe jeugdigen en ouders functioneren nadat ze specialistische jeugdhulp hebben gehad en in hoeverre de hulp daar mogelijk aan bij heeft gedragen. Naast vanuit inhoudelijk oogpunt, is er ook vanuit maatschappelijk oogpunt behoefte aan onderzoek naar de uitkomsten van jeugdhulp op de langere termijn. Het explosief stijgende jeugdhulp gebruik en de kosten die daarmee voor gemeenten gepaard gaan zorgen voor maatschappelijke onrust en onvermijdbare bezuinigingen op andere vlakken. Dit onderzoek levert kennis op die bijdraagt aan een goede kwaliteit van zorg in de praktijk.

Het samen leren en kennis delen vindt op verschillende manieren plaats. Dit begint uiteraard al bij het formuleren van een regionaal maatschappelijk vraagstuk. Dat is wat nu feitelijk nu al gebeurd is bij het werken aan de huidige aanvraag. Het gezamenlijk bespreken van de vraagstukken met ouders (in iets mindere mate met jongeren), medewerkers van diverse praktijkorganisaties, universiteit, gemeenten, NJi en LOC Jeugd is duidelijk van meerwaarde geweest. Ieder heeft vanuit zijn eigen perspectief, achtergrond en ervaring een bijdrage geleverd aan het eindresultaat zoals dat er nu ligt. Kennis zal ook uitgewisseld worden via symposia, onderzoeksprojecten, publicaties, promoties, presentaties op congressen en mediaoptredens. Maar kennis wordt ook uitgewisseld in de vorm van initiatieven voor de praktijk, zoals interventies of een toolbox voor professionals. Per project, zowel voor de 3 bovengenoemde, als voor andere nieuwe projecten zal steeds gekeken worden wat de meest geschikte manier van gezamenlijk zorgen voor een oplossing van het maatschappelijk vraagstuk is.

Kenmerken

Projectnummer:
10190022010007
Looptijd: 82%
Looptijd: 82 %
2020
2025
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
prof. dr. J.J.P. Mathijssen
Verantwoordelijke organisatie:
Tilburg University