Projectomschrijving

Zippy’s Vrienden: sociaal-emotionele vaardigheden van jonge kinderen

Vraagstuk

In het lesprogramma Zippy’s Vrienden leren kinderen (5-10 jaar) via rollenspellen sociaal-emotionele vaardigheden voor het oplossen van kleine en grote problemen, zoals ruzie en verlies. Het lespakket bestaat uit zes modules, verdeeld over 24 wekelijkse lessen. Heeft het programma een positief effect op sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen? Vermindert het hun eventuele gedrags- en emotionele problemen?

Onderzoek

Het effect van het programma is onderzocht op 29 scholen (1.177 leerlingen), met veel kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status.

Uitkomst

Kinderen die Zippy’s Vrienden volgden, konden emoties beter bij zichzelf herkennen en leerden beter omgaan met problemen. Ook hadden ze meer motivatie voor het uitvoeren van taken en vertoonden ze minder probleemgedrag, zoals hyperactiviteit. Het programma heeft geen effect op leerprestaties en internaliserende problemen. Het effect is groter bij kinderen die starten in groep 4 dan in groep 3.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website