Uniform Screening for Speech & Language delays in the Dutch Child Health Care Evaluation of screening for speech/language and non-speech/language
Projectomschrijving
Spraak- en taalachterstand beter signaleren in de JGZ
Vraagstuk
Ongeveer 10 op de 100 kinderen heeft kans op een spraak- en taalachterstand. In de jeugdgezondheidszorg (JGZ) wordt op taalstoornissen gescreend met diverse instrumenten. Er zijn echter geen duidelijke standaarden voor het vervolgtraject. Is er een eenduidige aanpak te ontwikkelen? En zijn werkwijzen en verwijstrajecten bij spraak- en taalachterstanden wetenschappelijk te onderbouwen?Onderzoek
In dit project is een aanpak ontwikkeld voor het opsporen van taalstoornissen en is een handreiking voor de screening en verwijstrajecten in de JGZ geëvalueerd.Uitkomst
Zowel de ELS-NL als de CB-screening zijn geschikt om kinderen met taalstoornissen op te sporen. De onderzoekers bevelen aan om de inzet van deze instrumenten te combineren met het observeren van sociale interactie in de thuissituatie. Ook is het belangrijk de taalontwikkeling vanaf 2 jaar te blijven volgen. Sommige stoornissen verdwijnen spontaan (late praters), maar soms worden taalstoornissen later pas zichtbaar.Producten
Auteur: Visser-Bochane, Margot I., Gerrits, Ellen, van der Schans, Cees P., Reijneveld, Sijmen A., Luinge, Margreet R.
Magazine: International Journal of Language & Communication Disorders
Auteur: Van Son, N.
Magazine: Van Horen Zeggen
Auteur: Luinge, Margreet R
Magazine: Developmental Medicine and Child Neurology
Auteur: Dieleman, L & Luinge, M.R.
Auteur: Margot I. Visser-Bochane, Sijmen A. Reijneveld, Wim P. Krijnen, Cees P. van der Schans Margreet R. Luinge
Auteur: Luinge, M.R.
Auteur: Luinge, M.R.
Auteur: Luinge
Auteur: Luinge, M.R. & Dieleman, L.
Auteur: Schulting, J.
Auteur: Luinge, M.R.
Auteur: Schul&ng, J., Krijnen, W., Van der Schans, C.P., Dieleman, L. & Luinge, M.R.
Auteur: Margot I. Visser-Bochane, Sijmen A. Reijneveld, Wim P. Krijnen, Cees P. van der Schans & Margreet R. Luinge
Auteur: Visser-Bochane
Auteur: Luinge, M.R
Verslagen
Eindverslag
Kinderen met een taalstoornissen (TS) hebben moeite met het vinden van de juiste woorden en met het begrijpen van anderen. Vroege opsporing van TS is belangrijk vanwege de impact van TS op de sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolse vaardigheden. DOELEN: (1) Ontwikkeling van een instrument voor de opsporing van kinderen met TS, en (2) Evaluatie van een handreiking voor de screening en verwijstrajecten voor kinderen met TS in de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) (JGZ-handreiking).
Kinderen met TS verschillen in ontwikkeling: sommige TS verdwijnen spontaan (late praters), sommige kinderen hebben blijvende TS, en er zijn kinderen bij wie de taalstoornissen later zichtbaar worden. Het is daarom belangrijk dat JGZ-professionals de taalontwikkeling van jonge kinderen blijven volgen tot en met schoolleeftijd. Op basis van dit project bevelen wij aan om een combinatie van de ELS-NL, de CB-screening volgens de handreiking, het observeren van sociale interactie in de thuissituatie, en het in kaart brengen van de zorgen van ouders in te zetten in de vroege opsporing en verwijzing van kinderen met TS in JGZ.