Wie al jong mentale gezondheidsproblemen als depressie, externaliserend gedrag en angst ervaart, heeft een grotere kans op vergelijkbare gezondheidsproblemen op volwassen leeftijd. Preventie is dus belangrijk. Vooral mbo-studenten hebben relatief veel mentale problemen, bijvoorbeeld depressieve klachten. Helpt het lespakket ‘Droom, Denk, Doe’ deze problemen te voorkomen, door jongeren zelf doelen te laten stellen?
In een trial is uitgeprobeerd of mbo-studenten zelf doelen kunnen stellen, plannen maken om die te bereiken en leren omgaan met moeilijke situaties. Als ‘buddy’ helpen zij elkaar, ook bij het overwinnen van tegenslag.
Studenten beoordelen vooral het buddy-systeem positief. Zij vinden het leuk een ander te helpen en nuttig zelf hulp te krijgen. Docenten zijn kritischer. Zij vinden dat de interventie niet goed aansluit bij studenten en hebben moeite het lespakket goed uit te voeren. Er zijn geen effecten op mentaal welzijn gevonden, vermoedelijk omdat de implementatie onvoldoende was en de interventie niet optimaal is uitgevoerd.