Projectomschrijving

Cue-reminders als potentiële versterkers van een preventieboodschap

Vraagstuk

Een cue-reminder is een symbool dat een eerder getoonde campagneboodschap in herinnering roept. Uit eerder onderzoek blijkt dat een cue-reminder kan werken bij jongeren. Na confrontatie met het symbool beperkten zij hun alcoholgebruik. Is dit effect ook aantoonbaar bij de Power Button? Helpt deze cue-reminder jongeren om de sociale druk bij het gebruik van middelen beter te weerstaan?

Onderzoek

In drie experimenten met 16-21 jarigen is onderzocht of er een (meetbare) link is tussen de Power Button en een campagneboodschap in vier filmpjes. Ook zijn twaalf eerdere studies naar cue-reminders bestudeerd.

Uitkomst

Het gebruik van de Power Button heeft zelfs tegenovergestelde effecten. Jongeren die in het barlab blootgesteld werden aan deze cue-reminder dronken meer dan niet blootgestelde jongeren. De overige studies laten zien dat de effecten van cue-reminders gemiddeld klein zijn. Ze lijken met name te werken wanneer men een bepaald leefstijlgedrag wil stimuleren, in plaats van – zoals bij alcohol – te ontmoedigen.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website