Listening instead of reading: The development and testing of tailored auditory persuasive communication applied to fruit and vegetable consumption.
Projectomschrijving
Gezondheidsinformatie wordt vaak visueel gepresenteerd, bijvoorbeeld via een poster of televisiereclame. Naast kijken naar gezondheidsboodschappen is uiteraard ook luisteren mogelijk. Dit onderzoek focust op auditieve communicatie: kan de stem van een spreker de luisteraar overtuigen? Experimenten en een aansluitende veldstudie moeten dit uitwijzen. De onderzoekers willen met de gegevens een online auditief systeem ontwikkelen voor toegespitste boodschappen over het eten van voldoende groente en fruit.
Tot nu toe zijn er twee studies uitgevoerd. Daaruit blijkt dat stemkenmerken van de spreker, de evaluatie van de spreker beïnvloeden. Hoe mensen een spreker evalueren bepaalt vervolgens of ze overtuigd raken van de boodschap en of ze iets met de informatie doen. De waargenomen intonatie speelt een belangrijke rol. Naast eigenschappen van de stem is ook de inhoud van het bericht belangrijk. Deze beïnvloedt of mensen hun gedrag willen veranderen. Wel maakt het uit of de spreker als betrouwbaar is waargenomen.