Projectomschrijving

Levenskunst is het vermogen om te genieten, te kiezen, in ontwikkeling te blijven en om zin te zien. Levenskunst bevordert het geluk en daarmee de gezondheid van mensen als ze vanwege allerlei veranderingen keuzes moeten maken. Interventies die levenskunst willen bevorderen veroveren de markt, maar hun effecten zijn nog niet aangetoond. In deze studie werd het effect van twee levenskunstinterventies onderzocht. Het gaat om het Levenskunstspel (voor ouderen) en Lessen in geluk (voor scholieren van middelbare scholen). Het Levenskunstspel bleek geen effect te hebben op het geluk, de gezondheid of de levenskunst van de deelnemers. Het kleine aantal respondenten maakt het moeilijk om uitspraken te doen over de effectiviteit van de interventie. De invoering van Lessen in Geluk op scholen verliep iets beter, maar ook hier beperkt de lage respons op de latere meetmomenten de conclusies die getrokken kunnen worden. De scholieren die Lessen in Geluk volgden leken na afloop niet gelukkiger of gezonder dan de scholieren die de lessen niet hadden gevolgd. 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website