Mobiele menu

Kennissynthese Geinformeerde Keuzes en Preventie

Projectomschrijving

Kennissynthese over geïnformeerde keuzes en preventie

Vraagstuk

Zelf kiezen voor een zorgverlener of behandeling, een eigen keuze maken voor prenatale screening of een preventief medisch onderzoek, het wordt als steeds belangrijker gezien. Het past in een trend naar meer autonomie en eigen verantwoordelijkheid van burgers. Wat is de wetenschappelijke stand van zaken rond processen die tot geïnformeerde keuzes leiden? En wat is in de praktijk nodig is om die keuzes te ondersteunen?

Onderzoek

Na een schets van de veranderende visie op preventie en het belang van het maken van weloverwogen keuzes over gezondheid, is kennis bijeengebracht over hoe mensen keuzes maken en informatie verwerken.

Uitkomst

De resultaten van de kennissynthese zijn neergelegd in ‘Wat beweegt de kiezer? Over de betekenis van weloverwogen en geïnformeerde keuzes voor gezondheid en preventie ’ (Daniëlle Timmermans, juni 2013). Kennis over keuzeprocessen, keuzestrategieën en hoe mensen omgaan met informatie over gezondheidsrisico’s, leidt tot conclusies over beleid en onderzoek dat geïnformeerde keuzes bevordert.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Het doel van de kennissynthese is zicht te krijgen op de wetenschappelijke stand van zaken over processen die ten grondslag liggen aan geïnformeerde keuzen. Verder is het doel zicht te krijgen in de betekenis van geïnformeerde keuzen bij de verschillende gezondheidskeuzes, wat er in de praktijk nodig is om geïnformeerde keuzes te ondersteunen. Mede op basis hiervan kan ZonMw bepalen wat “geïnformeerde keuzes” betekent voor het beleid van ZonMw en een kennisagenda opstellen. Doelen zijn: 1. Inzicht krijgen in de wetenschappelijke aspecten van het onderwerp geïnformeerde keuzen : a. Geven van een wetenschappelijke onderbouwing van de stand van zaken wat betreft de theorieën over beslissen, kiezen en goed geïnformeerde keuzen. b. Het onderwerp afbakenen van andere aspecten van gezondheidskeuzes zoals nudging, gedeelde besluitvorming, gedragsverandering. c. De relatie beschrijven tussen gezondheidsvaardigheden (health literacy, numeracy) en geïnformeerde keuzes. d. De relatie beschrijven tussen geïnformeerde keuzes en gezondheids- en zorguitkomsten (bv. gezondheidswinst, participatie in screeningsprogramma’s). 2. Inzicht krijgen in de praktische en beleidsmatige aspecten van het onderwerp geïnformeerde keuzen: a. Beschrijven van mogelijke gevolgen van het stimuleren van geïnformeerde keuzes in de verschillende domeinen van preventie (bv. leidt het tot minder of meer participatie in screeningsprogramma’s?). Aangeven wat de mogelijke maatschappelijke en ethische implicaties zijn. b. Beschrijven wat er al bestaat om geïnformeerde keuzen te ondersteunen (praktijk, beleid, onderzoek), zo mogelijk voor de verschillende doelgroepen (lage SES etc). c. Inventariseren welke behoeften er zijn aan kennis en praktische instrumenten om geïnformeerde keuzes in diverse praktijksituaties te ondersteunen, in het algemeen en voor de verschillende doelgroepen (lage SES etc). d. Inventariseren met wie en welke organisaties ZonMw op een lijn moet komen en/of moet samenwerken op het onderwerp geïnformeerde keuzen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
50-51515-98-1006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2013
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. D.R.M. Timmermans
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC - locatie VUmc