In 2009 startte de Nederlandse overheid voor het eerst de jaarlijkse campagne om 12-jarige meisjes te vaccineren tegen het humaan papillomavirus (HPV), een virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. De vaccinatiegraad (ongeveer 61%) is vrij laag. Deze feiten en bevindingen uit onderzoek wijzen op de noodzaak tot verbetering van de voorlichting. Is er een aanpak op maat te ontwikkelen?
In dit project is de effectiviteit van computer-tailored online voorlichting onderzocht. Helpt deze aanpak moeders bij het maken van een goed geïnformeerde keuze voor de HPV-vaccinatie van hun dochter?
De online voorlichting aan 8.062 moeders leidde niet tot een hogere vaccinatiegraad, maar wel tot een betere geïnformeerde keuze, minder twijfel en een positievere mening over de HPV-vaccinatie. Daarnaast zijn moeders tevreden over de voorlichting. Ze vonden de voorlichting interessant, informatief en nuttig. Een logische volgende stap is inbedding ervan in de reguliere communicatie over de HPV-vaccinatie.