Verslagen

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Groep 7/8 leerlingen in het basisonderwijs, aan het begin van de overgang naar de adolescentie, nemen steeds meer eigen beslissingen, ook wat betreft gezondheidsgedrag. Daarbij staan ze open voor informatie, discussie en experimenteren. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD-en wil samen met de scholen via een schoolgezondheidsbeleid (SGB) bijdragen aan een optimale ontwikkeling. De JGZ wil via "gezondheids/gedragsprofielen" discussies entameren bij leerlingen, ouders en leerkrachten over prioriteiten in het SGB. Op individueel niveau wil de JGZ kinderen met een verhoogd risico selecteren en begeleiden. Verder wil de JGZ bijdragen aan het SGB door passende gezondheidsvoorlichting aan te bieden.

 

In dit project wordt een computer/Internet-ondersteunde systematiek ontwikkeld voor (a) het op school afnemen van leerling-vragenlijsten over gezondheid en gezondheidsgedrag, (b) het direct selecteren van kinderen met risico"s n.a.v. de antwoorden, en (c) het direct terugkoppelen van de interpretatie van zijn/haar antwoorden naar de leerling, en het compileren van gezondheidsinformatie die past bij het eigen profiel. Hierbij wordt de doelgroep betrokken. De systematiek zal door 2 GGD-en in elk 5 groepen worden geïmplementeerd en vergeleken met de huidige (papieren) routine in 5 parallel groepen. Er wordt een proces-evaluatie gedaan en een toekomstige effect-evaluatie wordt voorbereid. De resultaten worden verspreid en beschikbaar gemaakt voor alle GGD-en/scholen.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website