Inhoudelijke verkenning van de implementatiemogelijkheden van de Gezonde School Methode in het MBO
Projectomschrijving
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
ZonMW heeft TNO kwaliteit van leven verzocht een verkennend onderzoek te verrichten naar de (on)mogelijkheden van gezondheidsbevordering in het MBO onderwijs. Deze verkenning dient als input voor een nadere beleidsbepaling binnen het project Gezonde School op het MBO dat vanuit het RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) wordt gecoördineerd als onderdeel van het CGL-programma Gezonde School. Vooralsnog beoogt het project Gezonde School op het MBO stapsgewijs een handleiding Gezonde School en in 2011 mogelijk een vignet Gezonde School te ontwikkelen en implementeren in het MBO onderwijs.
Het primaire doel van de verkenning zoals geformuleerd door ZonMW is om informatie te verwerven over de context van het MBO onderwijs die relevant is voor de implementatie van de handleiding en het vignet Gezonde School in het MBO. Binnen dit onderzoek zullen daartoe tien onderzoeksvragen worden beantwoord.
1. Welke professionals binnen en rondom MBO scholen zijn belangrijk voor het implementeren van de Gezonde School?
2. Wat doen MBO scholen al op het gebied van Gezonde School en wat nog niet? Dit rond de verschillende onderdelen die deel uitmaken van de gezonde school methode (o.a. omgeving, beleid, educatie, signalering, gebruik van effectieve interventies voor de diverse thema’s, koppelen van zorg en preventie).
3. Wat hebben deze professionals nodig om met Gezonde School aan de slag te gaan (bijv. informatie over…, kennis, kunde, capaciteit)? Wanneer zijn ze tevreden?
4. Hoe kan Gezonde School goed binnen de organisatiestructuur van het MBO verankerd worden? En van welke financiële bronnen kunnen MBO scholen gebruik maken bij het implementeren van de Gezonde school?
5. Welke partners begeleiden MBO scholen bij het implementeren van Gezonde School of welke partners kunnen deze rol in de toekomst gaan vervullen?
6. Wat hebben deze partners nodig om MBO scholen goed te kunnen begeleiden (bijv. informatie over, kennis, kunde, capaciteit).
7. Wat zijn succes- en faalfactoren voor het implementeren van Gezonde School binnen het MBO?
8. Hoe kan goed worden aangesloten worden bij de kwalificatiedossiers in het onderwijs en bij vitaal burgerschap en vitaal werknemerschap?
9. Welke onderdelen van de handleiding Gezonde School basisonderwijs moeten aangepast worden om deze geschikt te maken voor het MBO en de doelgroep van de handleiding Gezonde School voor het MBO?
10. Welke ondersteunende instrumenten zijn reeds beschikbaar voor het MBO?
De belangrijkste wijze waarop informatie zal worden verkregen voor het beantwoorden van de vraagstellingen is door middel van 16 mondelinge en 10 telefonische individuele diepte-interviews met sleutelfiguren uit de volgende 4 groepen: (1) Directieleden en docenten op MBO scholen, (2) Leden van de MBO Raad, 3) Gezondheidsbevorderende instellingen en GGD’en (bijv. NIGZ, Trimbos instituut, Rutgers NISSO Groep, GGD Rotterdam, GGD Nijmegen), (4) Overige (mogelijk) ondersteunende organisaties (bv. Sportservices, Landelijk Pedagogische Centra),
Bij de diepte-interviews met de sleutelfiguren uit deze groepen zal de huidige Handleiding Gezonde School als uitgangspunt worden genomen en als leidraad dienen voor de gesprekken. Vragen zullen zich vooral toespitsen op de determinanten van adoptie, dat wil zeggen, de bereidheid om in de toekomst te gaan werken volgens de richtlijnen die ontleend kunnen worden aan de handleiding voor het basis onderwijs en welke ondersteuningsvoorzieningen en -structuur daarbij wenselijk wordt
geacht.
Naast de diepte-interviews zal ook een documentanalyse plaatsvinden, zowel voorafgaand als na afloop van de interviews zullen documenten worden bestudeerd die door sleutelfiguren worden aangedragen als relevant voor de onderzoeksvragen.
De informatie verkregen via de diepte-interviews en via de documentanalyse zal vervolgens worden geanalyseerd en worden gebruikt om de 10 onderzoeksvragen te beantwoorden en onderbouwde adviezen op te stellen over de meest kansrijke wijzen waarop de implementatie van de gezonde school methode in het MBO kan worden bevorderd.