Improving consumers' behaviour in self-testing. Study on trends in frequency, determinants of use, consequences, information needs, and effects of improved information strategies.
Projectomschrijving
Zelftests op het gebied van de gezondheid worden steeds populairder. Mensen kunnen hun eigen lichaamsmateriaal (bijvoorbeeld bloed) testen op aandoeningen als nierziekten, urineweginfecties of Chlamydia. Achttien procent van de Nederlandse internetgebruikers heeft ooit een zelftest gedaan. Mensen willen gerustgesteld worden en hebben veel vertrouwen in de uitslag van de test. In de huidige informatie wordt echter weinig aandacht besteed aan de voor- en nadelen van zelftests en de betrouwbaarheid daarvan.
Het doel van dit project is om betere consumentenvoorlichting over zelftesten te ontwikkelen. De onderzoekers hebben online keuzehulpen voor de glucose- en cholesterol zelftest gemaakt en onderzoeken de effectiviteit van de keuzehulpen. Deze moeten mensen helpen een weloverwogen beslissing te nemen rond de vragen ‘doe ik een zelftest?’ en ‘wat doe ik met de uitslag van de test?’