Projectomschrijving

Taakspel is een effectief programma ter preventie van gedragsproblemen, uitgevoerd door leerkrachten in het basisonderwijs. Ondanks de effectiviteit van Taakspel, wordt het programma nog niet op grote schaal in Nederland gebruikt. Gedurende de implementatie van Taakspel op basisscholen in Amsterdam is onderzoek gedaan naar factoren die een positieve of negatieve invloed hebben op de adoptie, de implementatie en de borging. Het succes van implementatie wordt beïnvloed door de houding en motivatie van de leerkracht, de betrokkenheid en ondersteuning van de directie ten aanzien van Taakspel, de sterkte van de organisatie van de school, het gratis aangeboden krijgen van Taakspel en een veelheid aan implementatie van andere programma’s. Er lijkt een soort stapeleffect te zijn van factoren, waarbij de betrokkenheid en ondersteuning van de directie het zwaarst weegt. De kwaliteit waarmee de leerkracht Taakspel implementeert is van invloed op de effecten van Taakspel. De resultaten uit het onderzoek hebben geleid tot concrete producten en aanpassingen in bestaande protocollen voor de invoering van Taakspel.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website