Implementatie-strategie en uitbreiding van ouderbetrokkenheid voor Levensvaardigheden
Projectomschrijving
Vraagstuk Levensvaardigheden is een lesprogramma voor het voortgezet onderwijs, gericht op sociaal-emotionele vaardigheden. Het bestaande programma bestond uit een heel omvangrijk totaalpakket voor zowel leerlingen als docenten. Dat schrikt scholen mogelijk af ermee te beginnen. Kan een laagdrempelige start van het geheel de implementatie bevorderen?
Onderzoek In dit implementatieproject is het pakket Levensvaardigheden aangepast naar een 'modulaire aanpak', zodat onderdelen van het lesprogramma en de training voor docenten apart kunnen worden gegeven/gevolgd.
Uitkomst Met de modulaire aanpak kunnen scholen zelf bepalen wanneer ze met welk onderdeel van Levensvaardigheden aan de slag gaan. Nieuw is ook een programma voor ouderparticipatie, geschikt voor alle schooltypes. Uit interviews werd duidelijk dat de economische crisis en de ontwikkelingen in het onderwijs in Nederland een optimale implementatie van Levensvaardigheden hebben belemmerd.
Verslagen
Eindverslag
Het programma van Levensvaardigheden, een lesprogramma voor het voortgezet onderwijs gericht op sociaal emotionele vaardigheden, is aangepast naar de zogenoemde 'modulaire aanpak'. Deze aanpak is ontwikkeld naar aanleiding van behoefteonderzoek onder scholen en sluit beter aan bij de behoeften en mogelijkheden van docenten en leerlingen. Met de modulaire aanpak kunnen scholen nu zelf bepalen wanneer ze met welk onderdeel van Levensvaardigheden aan de slag gaan. Nieuw daarbij is ook een programma voor ouderparticipatie, voor alle schooltypes.
Het opdelen van het programma in verschillende onderdelen, de zogenoemde modulaire aanpak, biedt leerkrachten en leerlingen de kans om op een laagdrempelige manier kennis te maken met de lessen van Levensvaardigheden.
Het lesprogramma Levensvaardigheden is een samenwerkingsproject van drie instituten: de Haagse Hogeschool, TNO en CBO en mede mogelijk gemaakt door Stichting Kinderpostzegels Nederland.