Projectomschrijving

Positive Deviance: relevante microgedragingen maken het verschil op school

Vraagstuk

Sommige vmbo-scholen met minstens 50% migrantenleerlingen in kwetsbare wijken van Rotterdam doen het zonder extra middelen – tegen iedere verwachting in – beter dan andere scholen als het gaat om de mentale gezondheid van leerlingen. Hoe komt dat? Kleine verschillen in aanpak, de zogenoemde microgedragingen, kunnen een groot effect hebben. Zijn die ook op deze scholen aan te wijzen?

Onderzoek

De methodiek Positive Deviance (zoeken naar de gunstige uitzonderingen) werpt licht op de invloed van de school op de mentale weerbaarheid van jongeren, door de relevante microgedragingen in kaart te brengen.

Uitkomst

Het onderzoek levert interessante en overdraagbare resultaten op rond het succesvol inzetten op sociale veiligheid, persoonlijke betrokkenheid en interactie tussen school, leerlingen en ouders. Voorbeelden zijn het begroeten van leerlingen bij binnenkomst door de conciërge, het versturen van felicitatiekaarten aan jarige leerlingen en het gericht nabellen van ouders als leerlingen iets positiefs hebben bereikt.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website