Projectomschrijving

Implementie Positive Deviance: positieve uitzonderingen inspireren andere scholen
 

Vraagstuk

Kleine verschillen in aanpak, de zogenoemde microgedragingen, kunnen een groot effect hebben. Dat is een van de principes van de methodiek Positive Deviance (zoeken naar de gunstige uitzonderingen; zie ook ZonMw-project 200210012). Onderzoek op drie positief functionerende vmbo-scholen in Rotterdam heeft inzichten en aanpakken opgeleverd, die andere scholen kunnen inspireren in hun dagelijkse schoolpraktijk.

Onderzoek

In dit implementatieproject zijn de microgedragingen gedeeld met de vmbo-scholen waar leerlingen slecht scoorden op sociale vaardigheden. Ook is kennis uitgewisseld met mensen uit onderzoek, praktijk en beleid.

Uitkomst

Samenwerking met de gemeente Rotterdam heeft ervoor gezorgd dat de resultaten van het onderzoek zijn ingebed in beleidsactiviteiten. Via het Schoolpioniersnetwerk Rotterdam ‘Mentale Fitheid 2020’ is de aanpak verspreid onder scholen. Filmpjes met concrete voorbeelden van microgedragingen inspireren deze scholen, die tijdens bijeenkomsten-op-maat konden leren over de inzet ervan voor een betere mentale gezondheid. 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website