Mobiele menu

Goede voeding, wat let je? 2000

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

In 1996 is een nieuwe vijfjarige voedingscampagne van start gegaan met de naam ‘Goede voeding, wat let je?’. Deze campagne wordt georganiseerd door het Voedingscentrum/Stuurgroep Goede Voeding. Het uiteindelijke doel van de campagne is preventie van welvaartsziekten, zoals kanker, hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes mellitus, door het verbeteren van het voedingsgedrag van de Nederlandse bevoling. In het Masterplan, dat aan de campagne ten grondslag ligt, is dit voedingsgedrag vertaald in onderstaande voedingskundige doelstellingen: - Het verminderen van de consumptie van (verzadigd)vet; - Het vergroten van de consumptie van complexe koolhydraten en voedingsvezel Vanaf 2000 is gekozen voor ondergenoemde richtlijnen als de context van de campagne ‘Goede voeding, wat let je?’. - het verminderen van de consumptie van verzadigd vet; - het verhogen van de consumptie van groenten en fruit. De campagne wordt gefaseerd uitgevoerd. Deze fasering is gebaseerd op het voorlichtingsmodel van Kok. In 1997 lag het accent op de agendasetting van de nieuwe voedingsboodschap, in 1998 en 1999 lag de nadruk op het verbeteren van de inschatting van het eigen voedingspatroon en het bewerkstelligen van een attitudewijziging. In 2000 richt de campagne zich op het verbeteren van de inschatting van de eigen consumptie van groenten, fruit en verzadigd vet en op het vergroten van de eigen effectiviteit ten aanzien van het eten van meer groenten en fruit en het eten van minder verzadigd vet. De doelgroep van de campagne 2000 wordt gevormd door vrouwen tussen de 22 en 50 jaar met zorg voor man en/of kind(eren) (7-12 jaar) met een lagere sociaal economische status (categorie C/D). De campagne benadert de doelgroep middels voorlichting maar richt zich tevens op de voedselvoorziening en wetgeving. De campagne 2000 is wederom een multimediale campagne. De doelgroep wordt massamediaal benaderd via TV en pers en via regionale activiteiten vindt groeps- en individuele voorlichting plaats. De campagne benadert de doelgroep positief: gezond eten is leuk, lekker en makkelijk realiseerbaar. Daarom is gekozen voor vernieuwende settings (waar de doelgroep met plezier naar toe gaat) om voorlichting te geven. Er vinden activiteiten plaats in Nederlandse dierentuinen, in supermarkten en in McDonalds-filialen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
24100011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2000
2001
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Ir. R.E. Putker
Verantwoordelijke organisatie:
Voedingscentrum Nederland