Mobiele menu

Feasibility and effectiveness of pricing strategies to change dietary behaviors among low-income groups

Projectomschrijving

Doel van dit project is om te onderzoeken of prijsmaatregelen op voeding haalbaar en effectief zijn om een gezondere voedingskeuze te stimuleren. Het project bestaat uit vier deelonderzoeken. In het eerste deelonderzoek zijn experts vanuit overheid, wetenschap en bedrijfsleven systematisch geraadpleegd. Resultaten lieten zien dat alle experts perspectief zagen in prijsstrategieën en vooral in het goedkoper maken van gezonde voeding. Het tweede deelonderzoek betrof zeven focusgroep gesprekken onder consumenten uit achterstandswijken. Hieruit bleek dat prijs een belangrijke factor is in voedingskeuze en dat goedkopere gezonde voeding mogelijk stimuleert om hier meer van te kopen. Het derde en vierde doelonderzoek richtten zich op het testen van prijsstrategieën. In het derde onderzoek zijn hiervoor experimenten uitgevoerd met een speciaal ontwikkeld computerprogramma: de Virtuele Supermarkt. Het laatste deelonderzoek wordt op dit moment uitgevoerd in vier Nederlandse supermarkten. Hierin onderzoeken we het effect van 50% korting op groente en fruit op voedingsaankopen en consumptie.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Environmental interventions using pricing strategies (e.g. price reductions/increases, buy-one-get-two strategy, bonus systems), are seen as promising strategies to improve lifestyle, including dietary behaviors. However, there is a lack of knowledge on the feasibility and effectiveness of these types of interventions, especially among low income groups. At the same time, interventions to change dietary behaviors among low income groups are urgently needed because they have poorer diets and a higher prevalence of overweight and obesity than other groups. Four studies are proposed to study the feasibility and effectiveness of pricing strategies among low-income groups. The first study is a Delphi-study among different stakeholders and experts into the feasibility of pricing strategies in different point of choice settings in the Netherlands. The aim of the second study is to investigate the perceptions of pricing and pricing strategies among low income consumers. The third proposed study uses a virtual supermarket to test the potential effects of different types of pricing strategies. Finally, the fourth study is a field study to test the effectiveness and cost-effectiveness of a pricing strategy to promote fruit and vegetable intake among low income groups.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
120510002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2007
2012
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Verantwoordelijke organisatie:
Vrije Universiteit Amsterdam