Verslagen

Eindverslag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Doel van dit project is het bestuderen van de lange termijn(kosten) effectiviteit van twee universele preventieve interventions gericht op de reductie van gedrags- en emotionele problemen bij kinderen van de basisschool: Taakspel en PAD. De onderzoeksdoelen zijn: 1. Het bepalen van de lange-termijn effectiviteit van Taakspel en PAD met betrekking tot symptomen van gedrags- en emotionele problemen over de periode van leeftijd 9-13 jaar, het voorkomen van DSM-IV stoornissen (leeftijd 13 jaar), schools functioneren, gezondheidszorg consumptie, en middelen gebruik. 2. Het bestuderen of en hoe neurocognitieve, sociaal-cognitieve en sociaal relationele variabelen de effectiviteit van de programma's beinvloeden. Dit met als doel om kinderen die slecht reageren op de programma's te identificeren. 3. Het bestuderen van de effecten van implementatiebetrouwbaarheid op de effectiviteit van de programma's. 4. Het bestuderen van de kosteneffectiviteit van de programma's. 5. Het optimaliseren van de vroegidentificatie van kinderen die het risico lopen op het ontwikkelen van DSM-IV stoornissen.

Resultaten
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

zie bijgevoegd document

Voortgangsverslag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Doel van dit project is het bestuderen van de lange termijn(kosten) effectiviteit van twee universele preventieve interventions gericht op de reductie van gedrags- en emotionele problemen bij kinderen van de basisschool: Taakspel en PAD. De onderzoeksdoelen zijn: 1. Het bepalen van de lange-termijn effectiviteit van Taakspel en PAD met betrekking tot symptomen van gedrags- en emotionele problemen over de periode van leeftijd 9-13 jaar, het voorkomen van DSM-IV stoornissen (leeftijd 13 jaar), schools functioneren, gezondheidszorg consumptie, en middelen gebruik. 2. Het bestuderen of en hoe neurocognitieve, sociaal-cognitieve en sociaal relationele variabelen de effectiviteit van de programma's beinvloeden. Dit met als doel om kinderen die slecht reageren op de programma's te identificeren. 3. Het bestuderen van de effecten van implementatiebetrouwbaarheid op de effectiviteit van de programma's. 4. Het bestuderen van de kosteneffectiviteit van de programma's. 5. Het optimaliseren van de vroegidentificatie van kinderen die het risico lopen op het ontwikkelen van DSM-IV stoornissen.

Resultaten
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

De dataverzameling is onlangs afgesloten. De lange termijn effectiviteit wordt op dit moment onderzocht.

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Effective prevention of behavioral and emotional problems can only be achieved if 1) knowledge about the long-term effectiveness of prevention programs on mental health and (reductions in) health impeding behaviors (e.g., substance use) is available, including the conditions under which these programs become effective, and 2) knowledge on the cost-effectiveness of the program, and knowledge about the influence in implementation fidelity on effectiveness is available, as this should guide public policy makers in facilitating nationwide implementation of prevention programs. In addition, 3) for effective prevention an accurate identification of children in need for intervention, at the earliest possible age is needed, as this knowledge allows for the early implementation of programs tailored to the needs of these children. The proposed study aims to address each of these topics in two school based primary preventive intervention programs (Project Spelregels, and project PATHS).

In project Spelregels, 758 children of 31 elementary schools were randomly assigned to one of three conditions: (a) the school-based Good Behavior Game (GBG), (b) the combined GBG and the home-based parenting program Opvoeden en Zo (Parent Management, PM), or (c) a control condition. The GBG is a classroom behavior management intervention, aimed at creating a predictable, save classroom environment in which children can function optimally. The development of children during the intervention (from school groep 3 to 5, age period 6-8 years) was monitored annually (ended in 2007) and will be continued till age 13 years.

In the implementation phase of project PATHS, the PATHS curriculum was implemented among 1325 children (quasi experimental design) in four cohorts (age 5, 6, 7, 9 years at the beginning of the project) in 18 elementary schools. PATHS is a social-emotional intervention, aimed at teaching children to recognize and cope with emotions, and to develop effective strategies to deal with social situations. Children were followed for two years (ended 2007). These four cohorts will be followed-up till age 19 years.

In the proposed follow-up we aim at establishing the long-term (cost) effectiveness of the GBG and PATHS. Specifically, for the GBG sample, we will only focus on the effectiveness of the GBG but not of the PM program. Therefore the GBG only condition, and the GBG and PM condition will be combined. GBG impact will be studied while controlling for possible additional impact of the PM program.

Specifically we aim:

1. To assess the long-term outcomes of the GBG and PATHS intervention in terms of symptoms of behavioral and emotional problems at ages 9, 10, 11, 12, and 13 years, and in terms of number of DSM-IV clinical diagnoses (age 13 years), cases of school failure (underachievement), and the amount of service use, and substance use prevented by the program;

2. To study how if, and how, neurocognitive, social-cognitive and social-relational variables influence prevention effectiveness, to identify cases in need for additional intervention;

3. To study the influence of implementation fidelity on effectiveness of the GBG and PATHS;

4. To study the cost-effectiveness of the GBG and PATHS;

5. To optimize the early identification of children at risk for developing DSM-IV disruptive behavior disorders.

 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website