Mobiele menu

Evaluation of the Life Skills curriculum intended for Dutch secondary school students

Projectomschrijving

Veel jongeren in het voortgezet onderwijs hebben last van psychische problemen, zoals depressie en agressief gedrag. Het lesprogramma Levensvaardigheden wil jongeren van 12 tot 17 jaar helpen bij deze problemen. Het lesprogramma stimuleert de sociaal-emotionele vaardigheden, vermindert gevoelens van spanning in moeilijke situaties en leert de jongeren positief te denken. TNO, de Haagse Hogeschool en het NIGZ onderzochten het lesprogramma op de korte en lange termijn. De vaardigheden van jongeren die Levensvaardigheden hebben gevolgd werden vergeleken met die van jongeren die het lesprogramma niet hebben gevolgd. Bij VMBO leerlingen zijn positieve effecten gevonden op psychosociaal functioneren, pesten, depressieve gevoelens, suïcidale gedachten, het geloof in eigen effectiviteit en sociale vaardigheden. Aanbevolen wordt om beter aan te sluiten bij wat er op school leeft en om voor HAVO/VWO leerlingen een meer op de behoeften van deze doelgroep afgestemd lesprogramma samen te stellen. In een aansluiteind implementatieproject wordt het lesprogramma aangepast naar een zogenaamde ‘modulaire aanpak’. Deze sluit beter aan bij de behoeften en mogelijkheden van docenten en leerlingen. 

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

A considerable number of young Dutch people in the 11-17 age group suffer severe internalising problems such as depression, or externalising problems such as aggression. The focus of the curriculum in Levensvaardigheden (i.e. Life Skills) is on prevention of psychological problems through the improvement of social skills, self-efficacy and self-esteem of school-age children. Thoughts, emotions and behaviour are trained in the classroom, using techniques derived from Rational Emotive Therapy (RET) and Social Learning Theory. This curriculum also addresses health behaviours such as substance use, sexual behaviour and bullying. At present the curriculum is taught in secondary schools in Rotterdam and The Hague, where it is presented by regular teaching staff. The target group consists of third-year students at three levels of Dutch secondary education: VMBO, HAVO and VWO. A first limited evaluation has produced promising results. Study design and analysis methods however were weak. The Life Skills curriculum has to be considered a stable program, ready to be evaluated at a larger scale. It is one of the few interventions available to Dutch schools to the present day, that aim at prevention of psychological problems in a general school population. Pressure is growing for the programme to be implemented at a national level. Before this is possible, however, it should be rigorously assessed. The proposed evaluation study will focus on both the effectiveness and process of the Life Skills programme. The effectiveness will be assessed in students and teachers using a randomised controlled trial (RCT) design. Effects on psychological behavioural problems, social skills, self-esteem, generalised self-efficacy and social relationships of students will be measured. Moreover, the effects on domain-specific behaviours, i.e. substance use, gambling, bullying, behaviour with regard to relationships and sexuality, and related determinants will be assessed. The process evaluation will examine whether the Life Skills curriculum is valued and teached as intended, using monitoring systems aimed at teachers and their students.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
62300045
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2007
2011
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Dr. T.G.W.M. Paulussen
Verantwoordelijke organisatie:
TNO