Mobiele menu

Evaluatie van de effectiviteit van een anti-pest programma op basisscholen

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Pesten is een veel voorkomend psycho-sociaal probleem op scholen. Kinderen die gepest worden hebben veel vaker last van depressies, psychosomatische klachten en slaapproblemen. Het voorstel behelst een onderzoek naar de effectiviteit van een anti-pest programma op de basisschool, gebaseerd op het vijf-sporen beleid. Het onderzoek betreft een gerandomisserd experimenteel controlegroep design. 45 scholen zullen at random worden toegewezen aan een interventiegroep of één van de twee controlegroepen. Er zal een voormeting plaatsvinden aan het begin van het schooljaar 1998/1999. Vervolgens zal op 15 scholen de interventie plaatsvinden. Een eerste effectmeting zal aan het eind van dat schooljaar plaatsvinden, een tweede effectmeting een jaar later. De belangrijkste uitkomstvariabele in het onderzoek is het aantal leerlingen dat gepest wordt. Andere uitkomstmaten zijn: attitude t.a.v. pesten, zelf actief pesten, psycho-somatische klachten, depressie, schoolverzuim en anti-sociaal gedrag.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
22000030
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
1998
2002
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Verantwoordelijke organisatie:
TNO