Evaluatie van de effectiviteit van een anti-pest programma op basisscholen
Projectomschrijving
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
Pesten is een veel voorkomend psycho-sociaal probleem op scholen. Kinderen die gepest worden hebben veel vaker last van depressies, psychosomatische klachten en slaapproblemen. Het voorstel behelst een onderzoek naar de effectiviteit van een anti-pest programma op de basisschool, gebaseerd op het vijf-sporen beleid. Het onderzoek betreft een gerandomisserd experimenteel controlegroep design.
45 scholen zullen at random worden toegewezen aan een interventiegroep of één van de twee controlegroepen. Er zal een voormeting plaatsvinden aan het begin van het schooljaar 1998/1999. Vervolgens zal op 15 scholen de interventie plaatsvinden. Een eerste effectmeting zal aan het eind van dat schooljaar plaatsvinden, een tweede effectmeting een jaar later.
De belangrijkste uitkomstvariabele in het onderzoek is het aantal leerlingen dat gepest wordt. Andere uitkomstmaten zijn: attitude t.a.v. pesten, zelf actief pesten, psycho-somatische klachten, depressie, schoolverzuim en anti-sociaal gedrag.