Hepatitis B- en C-infecties komen bij Chinezen veel vaker voor dan in de algemene Nederlandse bevolking. Dit maakt dat screening en behandeling voor deze groep erg belangrijk is. De behandelmethoden zijn de laatste jaren verbeterd maar veel patiënten worden niet gediagnosticeerd. Werkt het om met én voor de Chinese bevolkingsgroep een campagne te ontwikkelen die mensen motiveert zich te laten testen?
Tijdens de zes relatief kortdurende campagnes (van 3 tot 6 maanden) tussen januari 2009 en januari 2014 hebben 5.159 Chinezen zich laten testen. Verschillende aspecten van de campagne zijn nader onderzocht.
302 deelnemers (6%) hadden een hepatitis B- en 9 een hepatitis C-infectie. Direct doorverwijzen van GGD naar specialist bleek efficiënt: 71 tot 100% van de positief geteste deelnemers bereikte de specialist. Het kennisniveau in Rotterdam (5,0) en Amsterdam (5,5) was ongeveer gelijk. Deelnemers in Arnhem-Nijmegen scoorden lager: 4,2. Deelnemers vinden een eigen bijdrage van 25 euro voor een hepatitis B-vaccinatiereeks nog acceptabel.