Mobiele menu

Effectievere publiekscampagnes door beter pilot-onderzoek: Een toetsing van de meerwaarde van experimentele onderzoekstechnieken boven die van traditionele technieken

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Er wordt onderzoek voorgesteld dat moet bijdragen aan de verbetering van de effectiviteit van publiekscampagnes. Dit onderzoek richt zich specifiek op de rol van experimenteel pilot-onderzoek bij de ontwikkeling van publiekscampagnes. De veronderstelling is dat binnen het pilot-onderzoek experimentele effectstudies van belangrijke aanvullende waarde kunnen zijn op het traditionele, niet experimentele pilot-onderzoek, en bij kunnen dragen aan een verhoging van de effectiviteit van publiekscampagnes. Traditioneel pilot-onderzoek wordt gekenmerkt door vragen naar subjectieve oordelen over te verwachten effecten. Experimenteel onderzoek daarentegen is in staat een betrouwbare inschatting te geven van de werkelijke kans van optreden van deze effecten. Op grond van deze informatie kunnen beslissingen aangaande het ontwerp en inhoud van de te ontwerpen creatieve uiting beter genomen worden. Het voorgestelde onderzoek zal met name een vergelijking inhouden tussen creatieve uitingen die tot stand zijn gekomen via traditioneel, niet experimenteel pilot-onderzoek en creatieve uitingen die tot stand zijn gekomen via traditioneel pilot-onderzoek dat is aangevuld met experimenteel pilot-onderzoek binnen de domeinen voeding, roken, alcohol, SOA's en ongevallen. Belangrijke afhankelijke variabelen zijn aandacht, begrip, attitudeverandering en gedrag, die gemeten zullen worden met zowel zelfrapportage maten als meer discrete fysiologische maten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
22000109
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2002
2006
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Maastricht