Effecten van angstaanjagende tv-spotjes
Projectomschrijving
Verslagen
Samenvatting van de aanvraag
Dit project richt zich op het evalueren van de effecten van angstaanjagende tv-spotjes die onderdeel uitmaken van publiekscampagnes gericht op het beinvloeden van gezondheidsgedrag.
Publiekscampagnes, en tv-spotjes in het bijzonder, lijken steeds vaker te kiezen voor een negatieve
benadering door gebruik te maken van angstaanjagende informatie in hun boodschappen. Het is
echter onbekend of angstaanjagende tv-spotjes inderdaad deze effecten hebben. In het bijzonder
worden de effecten van bestaande angstaanjagende tv-spotjes op het gebied van alcohol, roken en
seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) onderzocht op de mate waarin zij in staat zijn,
vergeleken met onderwerpgelijke niet-angstaanjagende tv-spotjes, aandacht voor de boodschap en
attitude en gedrag ten aanzien van de gedragsaanbeveling te verhogen. Tevens zal nagegaan worden
in hoeverre verwachtingen van leden van de doelgroep over de effectiviteit van angstaanjagende
tv-spotjes overeenkomen met hun daadwerkelijke reacties op die tv-spots. Het onderzoek zal met
name plaatsvinden in het gedragslaboratorium, opdat de effecten op angst, aandacht en gedrag
nauwkeurig kunnen worden vastgesteld met behulp van een experimenteel studie-ontwerp en valide
en betrouwbare meetinstrumenten. Met de bevindingen van het hier voorgestelde onderzoek
kunnen aanbevelingen worden gedaan voor verbetering van huidige en toekomstig te
ontwikkelen publiekscampagnes op de Nederlandse televisie.