Mobiele menu

Effecten van angstaanjagende tv-spotjes

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Dit project richt zich op het evalueren van de effecten van angstaanjagende tv-spotjes die onderdeel uitmaken van publiekscampagnes gericht op het beinvloeden van gezondheidsgedrag. Publiekscampagnes, en tv-spotjes in het bijzonder, lijken steeds vaker te kiezen voor een negatieve benadering door gebruik te maken van angstaanjagende informatie in hun boodschappen. Het is echter onbekend of angstaanjagende tv-spotjes inderdaad deze effecten hebben. In het bijzonder worden de effecten van bestaande angstaanjagende tv-spotjes op het gebied van alcohol, roken en seksueel overdraagbare aandoeningen (soa) onderzocht op de mate waarin zij in staat zijn, vergeleken met onderwerpgelijke niet-angstaanjagende tv-spotjes, aandacht voor de boodschap en attitude en gedrag ten aanzien van de gedragsaanbeveling te verhogen. Tevens zal nagegaan worden in hoeverre verwachtingen van leden van de doelgroep over de effectiviteit van angstaanjagende tv-spotjes overeenkomen met hun daadwerkelijke reacties op die tv-spots. Het onderzoek zal met name plaatsvinden in het gedragslaboratorium, opdat de effecten op angst, aandacht en gedrag nauwkeurig kunnen worden vastgesteld met behulp van een experimenteel studie-ontwerp en valide en betrouwbare meetinstrumenten. Met de bevindingen van het hier voorgestelde onderzoek kunnen aanbevelingen worden gedaan voor verbetering van huidige en toekomstig te ontwikkelen publiekscampagnes op de Nederlandse televisie.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
22000087
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2001
2004
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Maastricht