Mobiele menu

Differential cost-effectiveness of health promotion in the Netherlands requires appropriate and valid measures of health literacy

Projectomschrijving

Veelbelovende meetinstrumenten voor gezondheidsvaardigheden

Vraagstuk

Voorlichting over een gezonde leefstijl en screeningsprogramma’s zijn minder effectief bij mensen met een lagere sociaaleconomische status, die vaak onvoldoende gezondheidsvaardigheden hebben. Deze groep loopt zo kansen mis om zelf iets aan hun gezondheid te doen. Zijn gezondheidsvaardigheden te meten, zodat voorlichting en informatie over screeningsprogramma’s beter af te stemmen is op de doelgroep?

Onderzoek

In dit project zijn twee internationale meetinstrumenten voor gezondheidsvaardigheden gevalideerd voor de Nederlandse situatie: Newest Vital Sign (NVS) en Short Assessment of Adult Literacy in Medicine (SAHL).

Uitkomst

Samen met patiënten, taalkundigen en professionals zijn de NVS-D en SAHL-D ontwikkeld. De bruikbaarheid, validiteit en betrouwbaarheid zijn veelbelovend. De instrumenten kunnen worden gebruikt in onderzoek naar de rol van gezondheidsvaardigheden in preventie en zorg, en vormen een belangrijke stap in de ontwikkeling van internationaal vergelijkbaar onderzoek naar gezondheidsvaardigheden in Nederland.

Producten

Titel: Lage gezondheidsvaardigheden en therapietrouw
Auteur: M.P. Fransen, P. Adhien, M.L. Essink-Bot
Titel: Beperkte gezondheidsvaardigheden bij patiënten van allochtone herkomst
Auteur: Mirjam P. Fransen, Vanessa C. Harris en Marie-Louise Essink-Bot
Titel: ‘Development and Validation of Health Literacy Measures in the Netherlands‘
Titel: ‘Meten van Gezondheidsvaardigheden in Nederland’.

Verslagen


Eindverslag

Objectieve tests voor functionele gezondheidsvaardigheden: noodzaak voor doelmatige preventie in groepen met gezondheidsachterstand

Gezondheidsvaardigheden zijn vaardigheden om gezondheidsinformatie te verkrijgen, te begrijpen en te gebruiken. Mensen met lage gezondheidsvaardigheden lopen kansen mis om zelf iets aan hun gezondheid te doen. Het is daarom noodzakelijk om vorm en inhoud van gezondheidsvoorlichting en informatie over bijv. screeningsprogramma’s af te stemmen op mensen met lage gezondheidsvaardigheden. Daarmee kunnen de effectiviteit en doelmatigheid van preventieve en curatieve interventies bij mensen met lage gezondheidsvaardigheden verbeteren. Meetinstrumenten voor gezondheidsvaardigheden zijn noodzakelijk om vast te stellen of dat ook daadwerkelijk lukt.

In dit onderzoek hebben wij twee bestaande internationale meetinstrumenten voor gezondheidsvaardigheden voor de Nederlandse situatie gevalideerd. Het zijn de Newest Vital Sign (NVS) en de Short Assessment of Adult Literacy in Medicine (SAHL). De NVS bestaat uit 6 vragen over een voedingsetiket. De SAHL is een leestest waarbij mensen het woord op moeten lezen en met een multiple choice vraag moeten beantwoorden welke betekenis het beste past bij het woord.

Voor het aanpassen van de NVS gebruikten we een protocol dat ook in Engeland was gebruikt:
• Selectie van twee Nederlandse voedingsetiketten
• Aanpassen van de 6 vragen
• Raadplegen experts
• Interviews met 30 patiënten voor testen bruikbaarheid
• Aanpassen etiket en vragen

Voor het aanpassen van de SAHL maakten we gebruik van taalkundige expertise. We selecteerden 95 woorden uit de Thesaurus Zorg en Welzijn en voegden hier twee mogelijke associaties aan toe waar mensen uit konden kiezen. De SAHL werd getest op bruikbaarheid bij 127 patiënten. Op basis van deze pretest selecteerden we 33 woorden. In plaats van associaties voegden we betekenissen toe aan elk woord. Mensen kiezen uit drie mogelijke betekenissen of aangeven dat ze het niet weten.

De validiteit en betrouwbaarheid van de ‘NVS in Dutch (NVS-D)’ en de ‘SAHL in Dutch (SAHL-D)’ werden onderzocht met een online vragenlijst en een telefonisch interview met 329 mensen. In de vragenlijst werden leesvaardigheid, woordenschat, subjectieve gezondheidsvaardigheden, ervaren gezondheid en zelf gerapporteerde ziekten gemeten. De SAHL-D en NVS-D werden telefonisch afgenomen.

De eerste resultaten ten aanzien van de bruikbaarheid, validiteit en betrouwbaarheid van de NVS-D en SAHL-D zijn goed. De instrumenten zijn klaar voor gebruik in onderzoek naar de rol van gezondheidsvaardigheden in preventie en zorg. De NVS-D en SAHL-D vormen een belangrijke stap in de ontwikkeling van internationaal vergelijkbaar onderzoek naar gezondheidsvaardigheden in Nederland.

Meetinstrumentarium voor gezondheidsvaardigheden: noodzaak voor doelmatige preventie in groepen met gezondheidsachterstand

Gezondheidsvoorlichting is vaak minder effectief bij mensen met een lagere sociaal-economische status. Een belangrijk oorzaak is het feit dat deze mensen vaak onvoldoende gezondheidsvaardigheden hebben. Dat zijn vaardigheden om gezondheidsinformatie te verkrijgen, te begrijpen en te gebruiken. Voor het ontwikkelen en evalueren van interventies die specifiek gericht zijn op gezondheidsbevordering van mensen met lage gezondheidsvaardigheden, is het noodzakelijk dat deze vaardigheden gemeten kunnen worden. Het doel van dit project is het aanpassen, testen en valideren van twee bestaande internationale meetinstrumenten ‘de Newest Vital Sign (NVS)’ en de ‘Rapid Estimate of Adult Literacy in Medicine (REALM)’ voor toepassing in de Nederlandse situatie.
Beide instrumenten worden aangepast en kwalitatief getest door middel van een Delphi studie onder experts uit relevante beroepsgroepen en patiënteninterviews. De psychometrische kwaliteiten van de aangepaste instrumenten wordt achterhaald door middel van kwantitatieve interviews met patiënten en individuen uit de algemene bevolking (n=400). Dit project levert valide Nederlandse meetinstrumenten op die toegepast kunnen worden bij de ontwikkeling en evaluatie van gezondheidsbevorderende interventies en binnen Nederlands wetenschappelijk onderzoek naar gezondheidsvaardigheden.

Samenvatting van de aanvraag

BACKGROUND Unhealthy lifestyles are much more prevalent in lower socio-economic groups and significantly contribute to socio-economic inequalities in health. Health education is a key element in improving healthy lifestyles and human well-being, but less effective in achieving behaviour change in low socio-economic groups. Inadequate health literacy (HL), referring to the cognitive and social skills that determine the motivation and ability of individuals to gain access to, understand and use information in ways which promote and maintain good health, is an important cause of lower effectiveness and worse cost-effectiveness of health education among low socio-economic groups. The prevalence of inadequate HL in The Netherlands is at least 11%, but most likely much higher. Two-thirds of the individuals with low HL have Dutch as their mother tongue. Inadequate HL causes less responsiveness to untargeted health education, inadequate understanding of written information and poor interactive communication with preventive care givers. It is evident that health education interventions specifically targeted at low HL levels are needed. Therefore, HL needs to be measurable. Internationally, brief and feasible measures of objective HL with adequate reliability and validity have been developed. In The Netherlands we urgently need such measures to enable evaluation of health promotion and other preventive care interventions in low SES groups. We propose to further develop and validate the most commonly used international measures for the Dutch situation. AIM We aim to adapt, test and validate internationally standard HL measures ‘the Newest Vital Sign (NVS)’ and ‘the Short Rapid Estimate of Adult Literacy in Medicine (REALM)’ for objective HL assessment in the Netherlands. The measures will be appropriate, feasible, reliable and valid in the Dutch context, while maintaining international comparability of scores. Specific tasks include: - To adapt and qualitatively test the NVS-US into Dutch (NVS-D) - To adapt the REALM into Dutch (REALM-D) - To collect interview data for quantitative psychometric testing - To analyse feasibility, score distribution, reliability and validity of NVS-D and REALM-D METHODS The NVS was developed originally in the US and makes use of a nutrition label relating to ice cream. In the development of a Dutch NVS, we use the protocol that was applied successfully by Prof. Rowlands to amend the NVS-US to fit in UK nutrition labelling. Specific attention will be paid to potential cross-cultural interpretation problems. The REALM is a word recognition test in a health context. Adaptation into Dutch poses additional requirements because language is part of the object of measurement. We adapt the REALM into Dutch making use of linguistic expertise to maintain comparability with the US original. Replacements will be chosen from Dutch health promotion materials. The NVS-D and REALM-D will be quantitatively tested using data from 400 interviews. Data will be collected at the outpatient clinic (n=300) and in the general population (n=100). Mastery of Dutch among subjects whose mother tongue is not Dutch is measured as a potential determinant of HL. Standard analyses will be performed to assess psychometric characteristics of the REALM-D and NVS-D. Comparison of score patterns with the originals and UK adaptations provides insight in cross-national comparability of scores, and we will propose norm scores for the REALM-D and NVS-D. DELIVERABLES We will deliver valid Dutch versions of internationally accepted measures of objective HL that are feasible for use in evaluation of health promotion and other health interventions, and in further HL research in The Netherlands. Expected usage includes measurement of HL as a determinant of the differential (cost-) effectiveness of health promotion in low SES groups; development of targeted interventions to improve the effects of health education in low SES groups and to measure their effectiveness; and further development of empirical HL research in the Netherlands. Complementary to the European Health Literacy Survey (HLS-EU), this work is essential to bring Dutch HL research in line with international standards.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
200400011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.P. Fransen
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC - locatie AMC