Projectomschrijving

Een leefstijlinstrument voor cluster 4- en praktijkonderwijs

Vraagstuk

Wie leerlingen op speciaal onderwijs (cluster 4) en praktijkonderwijs wil voorlichten, doet er goed aan zoveel mogelijk het ‘opgestoken vingertje’ te vermijden. Voorlichtingsboodschappen moeten vooral feitelijke informatie bevatten en praktische tips geven om gedrag positief te veranderen. Ook is eenvoudige taal van belang. Is het gelukt een passend leefstijlinstrument te ontwikkelen voor deze doelgroep?

Onderzoek

In dit project zijn vragen en voorlichtingsboodschappen van GGD Nederland met experts en jongeren begrijpelijker gemaakt. Voor leerlingen met een minder goede motoriek zijn grotere knoppen toegevoegd.

Uitkomst

Omdat leerlingen van speciaal onderwijs en praktijkonderwijs vaak snel afgeleid zijn, is bij de vormgeving van het digitale programma rekening gehouden met een rustige uitstraling (niet teveel plaatjes, niet teveel kleuren). Met pop-ups kunnen begrippen worden toegelicht. 66% van de leerlingen vindt het leuk om het programma te doen. Zij waarderen het programma in zijn geheel met een gemiddeld rapportcijfer van 6,8 .

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website