Mobiele menu

Always look on the bright side of life Increasing emotional resilience in adolescents by training cognitive processes to prevent anxiety and depression

Projectomschrijving

In dit project werden verschillende online computertrainingen ter preventie van angst en depressie  bij jongeren onderzocht. Jongeren die kwetsbaar zijn voor dit soort klachten, richten hun aandacht vaak automatisch op negatieve informatie en interpreteren situaties snel negatief. Doel van de trainingen was jongeren te leren de wereld door een positievere bril te bekijken. De trainingen zijn onderzocht bij grote groepen middelbare scholieren met én zonder klachten. Na twee typen training hadden jongeren meer aandacht voor positieve informatie of interpreteerden zij informatie positiever. Ook hadden jongeren na de training minder last van angst- en depressieve klachten. Dit laatste gold echter ook voor jongeren die een zogenaamde ‘placebo’ (nep)training of helemaal geen training gevolgd hadden. Daarnaast vonden jongeren de trainingen saai en begrepen ze niet goed hoe het hen zou kunnen helpen. Het lijkt op dit moment dan ook niet zinvol deze trainingen in te zetten in de praktijk.

Producten

Titel: Online attentional bias modification training targeting anxiety and depression in unselected adolescents: Short- and long-term effects of a randomized controlled trial
Auteur: de Voogd, E.L., Wiers, R.W., Prins, P.J.M., de Jong, P.J., Boendermaker, W.J., Zwitser, R.J., Salemink, E.
Magazine: Behaviour Research and Therapy
Titel: Visual search attentional bias modification reduced social phobia in adolescents
Auteur: De Voogd, E.L., Wiers, R.W., Prins, P.J.M., Salemink, E.
Magazine: Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry
Link: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005791613001031
Titel: Het leven van de zonnige kant bekijken. Aandachtstraining voor angst bij kinderen en jongeren.
Auteur: de Voogd, E.L., & Salemink, E.
Magazine: Gedragstherapie
Link: https://www.tijdschriftgedragstherapie.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/TG-2014-2-2
Titel: Always look on the bright side of life?
Auteur: E.L. de Voogd
Link: http://hdl.handle.net/11245/1.545658

Verslagen


Eindverslag

In dit project werd een online computertraining ter preventie van angst en depressie bij jongeren onderzocht. Het doel was om hen weerbaarder te maken tegen stress en negatieve gevoelens. Jongeren die kwetsbaar zijn voor angstige en sombere gevoelens, richten hun aandacht vaak automatisch op negatieve informatie (aandachtsbias) en hebben de neiging onduidelijke situaties negatief te interpreteren (interpretatiebias). Ook hebben zij vaak problemen bij het controleren van hun gedachten en gevoelens. De training richtte zich op het veranderen van deze vaak onbewuste en automatische (impliciete) cognitieve processen.
We onderzochten verschillende typen online training. Deze bestonden uit eenvoudige computertaken om jongeren te leren de wereld door een positieve bril te bekijken en meer controle uit te oefenen over hun denken. Zo moesten zij bijvoorbeeld positieve gezichten zoeken tussen een groep gezichten met negatieve emoties, of verhaaltjes lezen en afmaken waarin een onduidelijke, ambigue situatie steeds positief geïnterpreteerd moest worden.
In een eerste studie zijn de effecten van vier verschillende vormen van training onderzocht bij 681 middelbare scholieren (11-18 jaar oud). Jongeren werden door middel van loting ingedeeld in één van de trainingsgroepen, gericht op aandachtsbias, interpretatiebias of cognitieve controle (werkgeheugen in een emotionele context), óf in één van de placebo controle groepen. Jongeren volgden gedurende vier weken een online training, bestaande uit 8 sessies van ongeveer 15 minuten. Voor- en na de trainingsperiode werden op school computertaken en vragenlijsten afgenomen. Na 3, 6 en 12 maanden follow-up werden opnieuw vragenlijsten ingevuld.
De twee typen training die in deze studie enig effect leken te hebben (gericht op aandacht- en interpretatiebias), zijn verder onderzocht in een tweede studie bij 227 jongeren met licht tot sterk verhoogde emotionele klachten. Daarnaast is nog een nieuwe vorm van training onderzocht, die zich niet alleen op interpretaties, maar ook op een levendige positieve beeldvorming richtte. Ook werd een groep toegevoegd die geen training ontving, maar wel aan alle metingen meedeed. Jongeren volgden wederom 4 weken training en werden onderzocht voor en na de training en na 3 en 6 maanden follow-up. Direct na de training werd hen tevens gevraagd de trainingen te evalueren.

“Always look at the bright side of life” – Deel II
In dit project werd een online computertraining ter preventie van angst en depressie bij jongeren onderzocht. Het doel was om hen weerbaarder te maken tegen stress en negatieve gevoelens. Jongeren die kwetsbaar zijn voor angstige en sombere gevoelens, richten hun aandacht vaak automatisch op negatieve informatie en hebben de neiging onduidelijke situaties negatief te interpreteren. De training richtte zich op het veranderen van deze processen. Door verschillende computertaken leerden jongeren de wereld door een positievere bril te bekijken. In een eerste studie zijn de effecten van verschillende vormen van training onderzocht bij bijna 700 middelbare scholieren. De twee typen training die in deze studie enig effect leken te hebben (visual search aandacht en interpretatiebias), zijn verder onderzocht in een tweede studie bij 227 jongeren met licht tot sterk verhoogde emotionele klachten. Deze (visual search) aandacht- en interpretatietraining bleken de angst- en depressieve klachten significant te verminderen ten opzichte van een groep die geen training ontving, maar niet ten opzichte van een placebo training. Wel werd alleen na de daadwerkelijke training een positief effect gevonden op de wijze van informatieverwerking. Een nieuwere variant van de interpretatietraining had geen effect op informatieverwerking of emotionele klachten. Uit een evaluatielijst blijkt dat de jongeren de training wel duidelijk, maar niet leuk vinden, m.n. door de eentonigheid. Daarnaast is voor hen onduidelijk hoe de training hen zou kunnen helpen. Op dit moment doen zij nog mee met follow-up metingen. Op basis van ouderrapportage over zorggebruik zal ook de kosteneffectiviteit onderzocht worden.

Samenvatting van de aanvraag

Anxiety and depression are prevalent psychiatric disorders in adolescence. These internalizing problems have a high burden of disease; they are in the top 5 of diseases resulting in the greatest reduction in quality of life. Both are associated with negative consequences such as lower self-esteem, lower levels of social functioning, and lower grades at school, and could have far-reaching consequences such as less developed skills, reduced career choices, and unmarried status. The detrimental influence of anxiety and depression on individuals’ current and future functioning is further strengthened by the fact that only a small minority of adolescents reaches professional care. Longitudinal studies have shown that such untreated anxiety and depression in adolescence is strongly linked to adult psychopathology and substance misuse. Adolescent anxiety and depression have large societal costs in both short term (e.g. costs of treatment, drop out of school) and long term (sick leave, unemployment). Clearly, successful prevention of anxiety and depression is of great importance for reducing substantial individual suffering and saving substantial costs for society. Anxiety and depression are highly co-morbid and share much genetic variation. They have common risk and protective factors; the interaction between stress (risk factor) and emotional resilience (protective factor) plays an important role in the development of adolescent anxiety and depression. Emotional resilience has been defined as the capacity to cope successfully with stressful events. In the current project we focus on three interrelated cognitive mechanisms underlying the protective influence of resilience at the individual level. The tendency to direct attention towards positive information (positive attentional bias) and to interpret ambiguous information in a positive way (positive interpretive bias) have been shown to improve coping with stress. Self-regulatory capacities to control behaviour and emotions are also associated with better coping. These three factors (attention, interpretation, and cognitive control) of emotional resilience are based on sound empirical evidence indicating that (i) automatic cognitive processes (attention and interpretation) play a causal role in the etiology and maintenance of anxiety and depression, and (ii) the cognitive control system is still maturing during adolescence. Importantly, recent studies have shown that training these identified resilience processes by means of computerized cognitive tasks can be successfully applied to reduce symptoms of anxiety and depression. The aim of this project is to develop and test an on-line prevention program designed to reduce anxiety and depressive symptoms and prevent clinical diagnosis of anxiety and depression in adolescents by increasing emotional resilience. The research project consists of two RCT’s. Study 1 is a controlled, double blind trial to examine the efficacy of separate training modules in non-selected adolescents (primary, universal prevention). Adolescents will be randomized across four conditions: attentional training module, interpretation training module, cognitive control training module, or placebo-control condition. In order to test short and long term efficacy, five assessments are scheduled: pre, post, and at 3-, 6-, and 12- months follow-up. This efficacy study is the foundation of knowledge and in Study 2 we transport the modules with demonstrated efficacy into the prevention program “Always look at the bright side of life”. If results from Study 1 show that each training module is effective, then the prevention program will be a combination of all three training modules. Study 2 is more a pragmatic trial to examine the effectiveness, implementation and cost-effectiveness of the program “Always look at the bright side of life”. The program will be compared to a ‘doing nothing’ condition (monitoring) as that is the current situation in the Netherlands and effects up to 6 months follow-up will be examined. The goal of the prevention program is to teach adolescents resilience skills that help them to effectively manage stress. In both studies, the primary outcome measure is internalizing symptoms and number of clinical disorders (anxiety and depression). Secondary measures are emotional resilience, externalizing symptoms, substance misuse, and school functioning. Attention, interpretation, and cognitive control will be assessed as manipulation checks and proposed mechanisms of change. The role of potential moderators (ethnicity, SES, age, gender, and initial level of anxiety and depression) will be examined and in Study 2 cost-effectiveness and implementation possibilities.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
200210010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. E. Salemink
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit van Amsterdam