Projectomschrijving

In dit project werden verschillende online computertrainingen ter preventie van angst en depressie  bij jongeren onderzocht. Jongeren die kwetsbaar zijn voor dit soort klachten, richten hun aandacht vaak automatisch op negatieve informatie en interpreteren situaties snel negatief. Doel van de trainingen was jongeren te leren de wereld door een positievere bril te bekijken. De trainingen zijn onderzocht bij grote groepen middelbare scholieren met én zonder klachten. Na twee typen training hadden jongeren meer aandacht voor positieve informatie of interpreteerden zij informatie positiever. Ook hadden jongeren na de training minder last van angst- en depressieve klachten. Dit laatste gold echter ook voor jongeren die een zogenaamde ‘placebo’ (nep)training of helemaal geen training gevolgd hadden. Daarnaast vonden jongeren de trainingen saai en begrepen ze niet goed hoe het hen zou kunnen helpen. Het lijkt op dit moment dan ook niet zinvol deze trainingen in te zetten in de praktijk.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website