Mobiele menu

Alcoholvoorlichtingscampagne 'DRANK maakt meer kapot dan je lief is

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Het project Alcohol Voorlichting en Preventie (AVP) met in haar verlengde de voorlichtingscampagne ‘DRANK maakt meer kapot dan je lief is.’ is een instrument in het alcoholmatigingsbeleid van de overheid. De inzet van het matigingsbeleid is gericht op zowel de vraag als het aanbod van alcohol. De belangrijkste instrumenten in het overheidsbeleid zijn: modernisering van de alcoholwetgeving, doelmatigere hulpverlening en meer preventie en voorlichting. Het AVP vervult namens het ministerie van VWS een belangrijke functie in de voorlichting naar het grote publiek. De activiteiten van het AVP kunnen op de volgende manieren worden onderverdeeld: 1. objectieve informatievoorziening aan het Nederlandse publiek en intermediairs 2. campagneactiviteiten voor specifieke doelgroepen in samenwerking met regionale organisaties (regionale steunpunten AVP) Via productie en verspreiding van diverse nieuwe brochures, diverse bestaande brochures, nieuwsbrieven en factsheets en een effectievere inzet van de Alcohol Infolijn en internet als belangrijke informatiekanalen zal het AVP haar informatievoorzieningsfunctie invullen. De campagneactiviteiten vallen uiteen in activiteiten gericht op jongeren en activiteiten gericht op volwassenen in de leeftijd tussen de 25 en 55 jaar. Uit onderzoek blijkt dat deze groepen de hoogste alcoholconsumptie hebben en daarmee het meeste risico lopen op alcoholgerelateerde problemen. Voor jongeren worden de zomercampagne en de studentencampagne uitgevoerd. De afgelopen jaren zijn deze campagnes in samenwerking met de regionale steunpunten AVP ontwikkeld. Door deze combinatie van interpersoonlijke voorlichting en massamediale elementen wordt getracht om de kennis van de doelgroep met betrekking tot de nadelen van alcoholgebruik eb drinkrichtlijnen te vergroten en het nadenken over het eigen alcoholgebruik te stimuleren. In 2000 zal de nadruk liggen op een verhoging van de kosteneffectiviteit van de zomercampagne en uitbreiding van aandacht voor alcoholbeleid bij studentenverenigingen in de studentencampagne. Voor volwassenen wordt een nieuw en meerjarig traject ingezet. De campagne die 1 november 1999 van start gaat wordt gecontinueerd en uitgebreid. Tevens wordt gestart met een ontwikkelproject voor een zelftest en daarop volgende kortdurende interventiemogelijkheden. Centraal hierbij staat een vroegtijdige signaleren van overmatig alcoholgebruik. In het buitenland zijn er een aantak testen, met bewezen effectiviteit, ontwikkeld om overmatig alcoholgebruik op te sporen, In 2000 zal een Nederlandse zelftest ontwikkeld worden die grootschalig ingezet kan worden. De test zal via een massamediale campagne in 2001 geïntroduceerd worden. De test heeft als functie om mensen een betrouwbaar beeld van hun eigen alcoholgebruik te geven. Indien mensen onderkennen dat zij een probleem hebben en het vertrouwen hebben dat ze daar iets aan kunnen doen, blijkt dat de kans van slagen toeneemt als zij kunnen kiezen uit verschillende veranderingsstrategieën. Het jaar 2000 zal tevens gebruikt worden om dergelijke interventiemogelijkheden en de implementatie daarvan te onderzoeken in samenwerking met de AVP-steunpunten. In 1999 heeft het AVP met Turkse en Marokkaanse deskundigen en met vertegenwoordigers van het Platform Multiculturele Verslavingszorg een plan opgesteld voor alcoholpreventie voor deze doelgroepen. In 2000 zal een begin worden gemaakt met het ten uitvoer brengen van dit plan.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
24100009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2000
2002
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Ir. W.E. Dalen
Verantwoordelijke organisatie:
Centraal Begeleidings Orgaan - CBO