Projectomschrijving

Active Living: fysieke en sociale beweegprikkels op de basisschool

Vraagstuk

Active Living wil beweeggedrag bevorderen bij basisschoolleerlingen. Dat gebeurt via aanpassingen in de fysieke en sociale omgeving op en rondom scholen. De domeinen zijn ‘actief transport’, ‘beweging op school’ en ‘beweging in de vrije tijd’. Het programma is in het schooljaar 2012-2013 geïmplementeerd op tien basisscholen in Zuid-Limburg, gelegen in wijken met een lage sociaaleconomische status. Wat is het effect?

Onderzoek

Ruim 1.300 kinderen van groep 6 en 7 en hun ouders vulden vragenlijsten in. Daarnaast hebben ongeveer 800 kinderen een acclerometer en 140 kinderen een gps-meter gedragen om hun activiteit te meten.

Uitkomst

Omgevingsinterventies zoals die van Active Living moeten in substantiële aantallen worden aangeboden om effect te hebben. Alleen bij voldoende beweegprikkels in de fysieke en/of sociale omgeving worden kinderen actiever en minder sedentair. Het gecombineerd aanbieden van fysieke en sociale omgevingsinterventies (bijvoorbeeld leraren die meedenken over beweegspellen tijdens de pauze) leidt tot de meeste beweegwinst.

 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website