Kun je met aanpassingen in de supermarkt bereiken dat mensen voor gezondere producten kiezen? En leidt dat vervolgens ook tot een lager cholesterolgehalte, een lagere bloeddruk of een gezonder gewicht? Dat gaat dr. ir. Joline Beulens van het VUmc en haar team onderzoeken. Ze wil dit doen door aanpassingen in de supermarkt zoals prijsverlagingen, aanprijzingen en prominente plaatsing van gezonde producten.
De onderzoekers combineren het onderzoek in de supermarkt met een gepersonaliseerde app die bewegen stimuleert. Ze gaan de effecten onderzoeken bij een grote groep mensen met een lage sociaaleconomische status.
Dit consortium bestaat onder andere van onderzoekers van VU medisch centrum, Vrije Universiteit Amsterdam, Universitair Medisch Centrum Utrecht, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Surfsara, Duwtje, Te Velde Research Consultancy, het Voedingscentrum en de supermarktketen Coop.
Gezonde producten worden vaker gekocht als ze goedkoper zijn en meer opvallen in de supermarkt en als ongezonde producten tegelijkertijd ook duurder zijn. Lees over de tussentijdse resultaten van het Supreme nudge onderzoek (nieuwsbericht 17 november 2020).