Gezonde voedselkeuze in de supermarkt

Kun je met aanpassingen in de supermarkt bereiken dat mensen voor gezondere producten kiezen? En leidt dat vervolgens ook tot een lager cholesterolgehalte, een lagere bloeddruk of een gezonder gewicht? Dat gaat dr. ir. Joline Beulens van het VUmc en haar team onderzoeken. Ze wil dit doen door aanpassingen in de supermarkt zoals prijsverlagingen, aanprijzingen en prominente plaatsing van gezonde producten.

Combinatie met gepersonaliseerde app

De onderzoekers combineren het onderzoek in de supermarkt met een gepersonaliseerde app die bewegen stimuleert. Ze gaan de effecten onderzoeken bij een grote groep mensen met een lage sociaaleconomische status.

Samenwerkingspartners

Dit consortium bestaat onder andere van onderzoekers van VU medisch centrum, Vrije Universiteit Amsterdam, Universitair Medisch Centrum Utrecht, Universiteit Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Surfsara, Duwtje, Te Velde Research Consultancy, het Voedingscentrum en de supermarktketen Coop.

Tussentijdse resultaten

Gezonde producten worden vaker gekocht als ze goedkoper zijn en meer opvallen in de supermarkt en als ongezonde producten tegelijkertijd ook duurder zijn. Lees over de tussentijdse resultaten van het Supreme nudge onderzoek (nieuwsbericht 17 november 2020).

 

Meer weten over dit consortium?

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website