Mobiele menu

Ontwikkeling afgeleide producten Kwaliteitsstandaard Het zieke kind en gezin die verpleegkundige zorg nodig hebben in de eigen omgeving

Projectomschrijving

In 2018 werd de V&VN kwaliteitsstandaard ‘Het zieke kind en gezin die verpleegkundige zorg nodig hebben in de eigen omgeving’ gepubliceerd.

Doel

Het doel van dit project was het gebruik van de standaard te bevorderen. Tijdens de ontwikkeling van de standaard is een determinantenanalyse en behoeftepeiling onder verpleegkundigen uitgevoerd. Hieruit bleek dat aanvullende kennis en vaardigheden nodig zijn om de standaard goed te kunnen gebruiken.

E-learning

Op basis van de content van de standaard is daarom een e-learning ontwikkeld voor verpleegkundigen. Er is gekozen om de kennis uit de kwaliteitsstandaard gestructureerd, dus aan de hand van de fasen van het Medisch Kindzorg Syteem, te presenteren. De inhoud volgt daarmee het verpleegkundig proces. De e-learning en begeleidende trailer zijn sinds de zomer 2020 gratis te doorlopen.

Verslagen


Eindverslag

De doelstelling van dit traject was het bevorderen van het daadwerkelijk gebruik van de kwaliteitsstandaard Kindzorg thuis via een blended learning programma dat aansluit bij de analyse van determinanten en behoeftepeiling onder kinderverpleegkundigen. Deze analyse en behoeftepeiling was een van de resultaten van de opgeleverde V&VN kwaliteitsstandaard ‘Zorg aan het zieke kind en gezin in de eigen omgeving’.

De elearning is tot stand gekomen aan de hand van de uitgangspunten van het didactisch model van Robert Gagné: een vier-stappen aanpak die elke deelnemer doorloopt (leerroute). Deze leerroute bestaat uit:
1. Voorbereiding: aandacht wekken van de deelnemers via een stelling, quote, animatie.
2. Kern: een goede samenhang, structuur en aansprekende vorm voor de doelgroep, waardoor het leertraject ervaren wordt als een positieve leerervaring
3. eigen maken: toepassing van verwerkingsopdrachten waardoor de deelnemer de theorie leert toepassen in zijn/haar praktijk
4. verankeren: verschillende realistische oefensituaties komen terug, zodat kennis op verschillende manieren wordt toegepast.
5. Toetsing/accreditatie: een 'formele' afronding waardoor de deelnemer erkend wordt voor zijn/haar inspanning.

Samenvatting van de aanvraag

De beroepsvereniging V&VN is in 2016 gestart met de ontwikkeling van kwaliteitsstandaarden passend binnen het verpleegkundig en verzorgd domein. De kwaliteitsstandaarden ondersteunen verpleegkundigen en verzorgenden in het professioneel en onderbouwd uitoefenen van hun vak en dragen daarmee bij aan de kwaliteit van de geleverde zorg. De kwaliteitsstandaard 'kindzorg thuis' is het eerste traject dat binnen het Programmabureau wordt opgeleverd. Na oplevering is het van belang om ook nadrukkelijke aandacht te besteden aan de implementatie van de producten. Vanaf het begin is een systematische aanpak de inzet geweest zodat de standaarden blijvend (kunnen) worden gebruikt zoals bedoeld door de ontwikkelaars. Het is een cyclisch proces dat bestaat uit (Fleuren e.a. 2009): a) de ontwikkeling van de standaard b) de invoering onder de beoogde gebruikers (verpleegkundigen en verzorgenden) c) het begeleidende evaluatieonderzoek. Op dit moment worden meerdere implementatieactiviteiten doorlopen vanuit het Medisch Kindzorg Systeem, een samenwerkingsverband tussen meerdere partijen in het werkveld rondom kindzorg. Aanvullend op deze implementatieactiviteiten is in overleg met de V&VN Afdeling Kinderverpleegkundigen de wens ontstaan voor het ontwikkelen van online leermateriaal, gebaseerd op deze kwaliteitsstandaard. Het doel van deze aanvraag is het bevorderen van het daadwerkelijk gebruik van de kwaliteitsstandaard “Het zieke kind en gezin” door het ontwikkelen van een blended learning programma dat aansluit bij de analyse van determinanten en behoeftepeiling onder verpleegkundigen. Hieronder wordt specifiek verstaan het: 1. Het ontwikkelen van een e-learning programma op basis van reeds ontwikkelde inhoudelijke (schriftelijke) content. 2. Het ontwikkelen van materialen als films, animaties, een game, infographics of ander specifiek beeldmateriaal ten behoeve van de e-learning en in aanvulling op de geschreven content. Deze materialen worden opgenomen in de e-learning. 3. De e-learning sluit aan bij een van de belangrijkste determinanten voor gebruik van de standaard, namelijk deskundigheidsbevordering. De e-learning wordt aangeboden aan Kinderverpleegkundigen en biedt, samen met een praktijkdag voor vaardigheidsonderwijs, de mogelijkheid een bekwaamheidsverklaring te behalen. Het blended learning programma bestaat daarmee uit een combinatie van online leren (e-learning) en een klassikaal/praktijk/face to face gedeelte.

Kenmerken

Projectnummer:
516004030
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.A.H. Fleuren
Verantwoordelijke organisatie:
Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland
Afbeelding

Kwaliteitsverbetering in de V&V

Kwaliteitsinstrumenten ondersteunen zorgprofessionals en de patiënt en diens naasten om de juiste zorgoptie te kiezen. Daarom ondersteunen we de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en herziening van kwaliteitsinstrumenten voor de verpleegkundige en verzorgende beroepsgroepen.