Mobiele menu

Digitale en papieren implementatie van de INFORMARE in de thuissituatie.

Projectomschrijving

In de periode november 2014 tot november 2015 startte in de regio Zuid-Holland Noord het project ‘Implementatie van Informare in de thuissituatie’. 

Doel

Het doel is het implementeren van het proces en de producten van de Informare binnen de voorlichting en communicatie aan patiënten en naasten in de thuissituatie.

Aanpak/werkwijze

We sloten aan op de al opgedane ervaringen met Informare in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en Alrijne ziekenhuizen in de regio. Ook maakten we gebruik van producten die andere regio’s ontwikkelden bij de implementatie van de Informare. 3 thuiszorgorganisaties implementeerde Informare. Ze maakten werkafspraken over verantwoordelijkheden in het informatieproces, inclusief de overdracht naar de volgende zorgverlener. Ze schoolden hulpverleners die Informare gingen uitreiken en gebruiken. Na implementatie deden ze een evaluatie.

Samenwerkingspartners

We werkten samen met Libertas Leiden en de Regionale Huisartsenvereniging Leiden.

Resultaten

In totaal zijn 106 verpleegkundigen geschoold. Per 1 april is gestart met het uitreiken van Informare. Het aantal uitgereikte Informares lag lager dan verwacht. Het belangrijkste struikelblok voor verpleegkundigen was het feit dat zij vaak pas laat in het traject in beeld komen – soms pas in de stervensfase. Het project Informare leidde tot regionale afspraken en scholingsaanbod rond communicatie in de palliatieve fase. Deze afgesproken werkwijze werd regionaal via het netwerk palliatieve zorg verspreid en doorontwikkeld. 

Samenwerken en overdracht

Dit project financierden we vanuit ons Verbeterprogramma Palliatieve Zorg. Met dit programma zetten we ons in voor een goede kwaliteit van leven voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en hun naasten. Dat betekent dat zij zorg en ondersteuning krijgen die aansluit op hun wensen en behoeften. Goede samenwerking en overdracht tussen zorgverleners speelt daarbij een belangrijke rol. 

Verslagen


Eindverslag

In november 2014 is in de regio Zuid-Holland Noord gestart met het project ‘Implementatie van Informare in de thuissituatie’. Het doel van het verbeterproject is het implementeren van het proces en de producten van de Informare binnen de voorlichting en communicatie aan patiënten en naasten in de thuissituatie. Van drie grote thuiszorgorganisaties in de regio zijn in maart 2015 in totaal 106 verpleegkundigen geschoold, per 1 april werd gestart met uitreiken Informare. In de periode tot 1 november 2015 zijn door de deelnemende organisaties in totaal 25 Informares uitgereikt, een lager aantal dan verwacht. Het belangrijkste struikelblok voor verpleegkundigen was het feit dat zij vaak pas laat in het traject in beeld komen – soms pas in de stervensfase. Daarnaast speelde de transitie in de AWBZ en WMO de thuiszorgorganisaties parten. In oktober 2015 is het project geëvalueerd middels een on-line enquete en een focusgroep met 5 verpleegkundigen. Belangrijkste bevindingen waren dat het heel lastig blijft om de Informare bespreekbaar te maken (te confronterend), Informare nog onvoldoende geïmplementeerd is in alle teams, de thuiszorg vaak laat in beeld komt en dat het ontbreken van afstemming met huisarts en specialist/ziekenhuis een goede implementatie in de weg staat. Als positief punt kwam naar voren het hebben van een goed overzicht van betrouwbare informatie zowel voor zorgverleners als cliënten.

Samenvatting van de aanvraag

Uit eerdere onderzoeken in zowel de regio Flevoland als de regio Westelijke Mijnstreek is gebleken dat het beleid en de organisatie van de informatievoorziening in de thuissituatie onvoldoende op orde is. Zorgvragers zijn niet volledig op de hoogte van het aanbod in het palliatieve proces. Zij worden hierdoor beperkt in de regievoering. In een netwerkbijeenkomst van zorgprofessionals binnen het Netwerk Palliatieve Zorg Zuid-Holland Noord is dit beeld nadrukkelijk bevestigd. Om deze reden is in deze regio besloten een projectaanvraag in te dienen om de INFORMARE in te zetten in de thuissituatie. In de implementatie van de INFORMARE zal worden samengewerkt met het LUMC en het Diaconessenhuis, zodat continuïteit van de informatievoorziening gewaarborgd wordt en er geen dubbeling of verwarring optreedt. In het LUMC en het Diaconessenhuis wordt de INFORMARE namelijk ingezet als aanvulling op de consultatie van de palliatieve teams. De projectaanvraag wordt ook gedaan namens de Stichting PAL, zodat een eerste aanzet tot het integreren van de informatie voor kinderen en jongeren ook in deze aanvraag wordt meegenomen.

Kenmerken

Projectnummer:
626003053
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
I. Kraayenoord
Verantwoordelijke organisatie:
Transmuralis