Randvoorwaarden voor kwaliteitsverbetering in ziekenhuiszorg vanuit de ervaring van patiënten: verbeteren met de NFK vraagwijzer en kwalitatieve participatiemethoden op vier oncologische afdelingen
Projectomschrijving
Patiënten ervaren de zorg vaak anders dan zorgverleners. Hoe kan de kennis en ervaringen van patiënten ingezet worden om de zorg te verbeteren? Deze vraag willen we in dit project beantwoorden.
Het doel van dit project is de zorg op vier oncologische afdelingen van ziekenhuizen te verbeteren vanuit ervaringen van patiënten en te bepalen welke randvoorwaarden nodig zijn voor het omzetten van ervaringen naar blijvende verbeteringen.
De ziekenhuizen gebruiken verschillende methoden om patiëntervaringen te verzamelen en te verbeteren. Ze worden ondersteund door het CBO, de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en het instituut Beleid & Managemen gezondheidszorg (iBMG). De Patiëntenwijzers van de NFK maken hun prestaties zichtbaar.
Het resultaat is een handleiding voor andere afdelingen of ziekenhuizen om de kwaliteit van de zorg blijvend te verbeteren vanuit ervaringen van patiënten.