Mobiele menu

Randvoorwaarden voor kwaliteitsverbetering in ziekenhuiszorg vanuit de ervaring van patiënten: verbeteren met de NFK vraagwijzer en kwalitatieve participatiemethoden op vier oncologische afdelingen

Projectomschrijving

Patiënten ervaren de zorg vaak anders dan zorgverleners. Hoe kan de kennis en ervaringen van patiënten ingezet worden om de zorg te verbeteren? Deze vraag willen we in dit project beantwoorden.

Het doel van dit project is de zorg op vier oncologische afdelingen van ziekenhuizen te verbeteren vanuit ervaringen van patiënten en te bepalen welke randvoorwaarden nodig zijn voor het omzetten van ervaringen naar blijvende verbeteringen.

De ziekenhuizen gebruiken verschillende methoden om patiëntervaringen te verzamelen en te verbeteren. Ze worden ondersteund door het CBO, de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en het instituut Beleid & Managemen gezondheidszorg (iBMG). De Patiëntenwijzers van de NFK maken hun prestaties zichtbaar.

Het resultaat is een handleiding voor andere afdelingen of ziekenhuizen om de kwaliteit van de zorg blijvend te verbeteren vanuit ervaringen van patiënten.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

In dit project worden de Patiëntenwijzers voor oncologische zorg van de NFK gebruikt om de huidige prestaties van ziekenhuizen concreet in beeld te brengen en met vier van hen te werken aan kwaliteitsverbetering. NFK, CBO en iBMG werken daarin samen om randvoorwaarden te definiëren voor het gebruik van concrete patiëntervaringen voor kwaliteitsverbetering in de ziekenhuiszorg. Patiënten hebben vanuit de individuele ervaring met de zorg belangrijke kennis die gebruikt kan worden om verbeterpunten te identificeren. De vier deelnemende ziekenhuizen gebruiken een of meer kwalitatieve methoden om deze patiëntervaringen te verzamelen, zoals een spiegelgesprek, experience-based co-design, de patiënt als docent, shadowing en/of (diepte)interviews. Relaties worden gelegd naar andere vormen van patiëntenparticipatie binnen (bijv. cliëntenraad) en buiten het ziekenhuis (bijv. via NFK, NPCF en Zorgbelangorganisaties). Vervolgens ontvangt men concrete ondersteuning in het realiseren van meetbaar betere zorg voor de cliënt. Dit wordt meetbaar gemaakt voor henzelf, maar ook in het kader van de NFK Vraagwijzer (vervolgmeting). Randvoorwaarden voor het succes van deze methoden worden verzameld en ontsloten voor andere zorgorganisaties. In een parallel project voert iBMG een evaluatie uit, gericht op de randvoorwaarden waaronder kwaliteitsverbetering met behulp van patiëntenparticipatie gestalte kan krijgen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
415030008
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. H. van Veenendaal MSc
Verantwoordelijke organisatie:
TNO