Mobiele menu

Op één lijn: ontwikkeling model businesscase

Projectomschrijving

TNO heeft in opdracht van ZonMw een gebruiksvriendelijke businesscase-tool ontwikkeld voor de eerstelijnszorg. Hiermee kunnen zorgverleners en adviseurs effecten van nieuwe samenwerkingsvormen vooraf inschatten en onderbouwen of achteraf controleren. Zo wordt duidelijk wat investeren in samenwerking oplevert in kwaliteit, geld en werkplezier.

Ontwikkeld mét gebruikers

De tool is ontwikkeld in samenspraak met gebruikers waardoor de functionaliteit van de webtool nauw aansluit bij wensen van gebruikers. Het is bijvoorbeeld mogelijk om effecten uit te splitsen per betrokken partij. Ook is het mogelijk om businesscases onderling te vergelijken.

Doelgroep

De webtool is bedoeld voor:

  • samenwerkende zorgverleners
  • zorgorganisaties in de eerstelijnszorg
  • samenwerkende disciplines uit de eerstelijnszorg en de nulde, tweede en derdelijnszorg.

Kosteloos beschikbaar

De webtool is kostenloos beschikbaar op www.businesscase-eerstelijn.nl. In 2 korte instructiefilms wordt uitgelegd wat de meerwaarde is van een businesscase en hoe de tool werkt.

Meer informatie

Vervolgproject

 

Producten

Titel: Bepaal de winst van uw vernieuwing
Titel: Wat is een Businesscase?
Titel: Bepaal de winst van uw vernieuwing.
Titel: Digitale bedrijfsadviseur voor de eerste lijn.
Auteur: Lingsma, Tjitske. Mediator, februari 2012, jaargang 23, nummer 1, p 14,15
Magazine: Mediator
Titel: Kosten en baten van innovatie afwegen
Auteur: Feijter, Corina de. Kosten en baten van innovatie afwegen – Webtool helpt bij maken businesscase. De Eerstelijns, februari 2012, pp 21,22
Magazine: De eerstelijns
Titel: Webtool maakt rendement samenwerking eerste lijn zichtbaar.

Verslagen


Eindverslag

TNO heeft in opdracht van ZonMw een gebruiksvriendelijke businesscase-tool ontwikkeld voor de eerstelijnszorg. Hiermee kunnen zorgverleners en adviseurs effecten van nieuwe samenwerkingsvormen vooraf inschatten en onderbouwen of achteraf controleren. Zo wordt duidelijk wat investeren in samenwerking oplevert in kwaliteit, geld en werkplezier.
De tool is ontwikkeld in samenspraak met gebruikers waardoor de functionaliteit van de webtool nauw aansluit bij wensen van gebruikers. Het is bijvoorbeeld mogelijk om effecten uit te splitsen per betrokken partij. Ook is het mogelijk om businesscases onderling te vergelijken.
De webtool is bedoeld voor samenwerkende zorgverleners, zorgorganisaties in de eerstelijnszorg en voor samenwerkende disciplines uit de eerstelijnszorg en de nulde, tweede en derdelijnszorg.
De webtool is kostenloos beschikbaar op www.businesscase-eerstelijn.nl. In twee korte instructiefilms wordt uitgelegd wat de meerwaarde is van een businesscase en hoe de tool werkt.

Samenvatting van de aanvraag

Verbeteringen in de eerstelijnszorg gaan gepaard met grote investeringen ten behoeve van de introductie en implementatie. Vooraf inzicht over return on investment is dus zeer gewenst. Een op de sector afgestemd model voor het maken van een businesscase is daarbij relevant, maar thans nog niet beschikbaar. Deze subsidieaanvraag heeft betrekking op de ontwikkeling van een model voor de businesscase, specifiek voor de eerste-lijns sector. Een goede businesscase geeft een onderbouwd inzicht in en beoordeling van de consequenties van de beoogde verbetering. De kernvraag die daarin beantwoord moet worden is: is deze verbetering de investering (in tijd en geld) waard? Wordt de gemaakte investering terug verdiend, en hoe dan wel? Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan de bedrijfseconomische consequenties voor de betrokken organisaties en professionals, maar ook aan de kwaliteit van de zorgverlening, de kwaliteit van de arbeid en de (financiële) consequenties in andere sectoren of de consequenties op de langere termijn. De businesscase geeft de antwoorden op deze vragen. Met de informatie kunnen initiatiefnemers / beslissers een onderbouwde beslissing nemen over het al dan niet implementeren van de beoogde verbetering. De kosten en baten van een verbetering in de zorgverlening kunnen op verschillende wijze in kaart worden gebracht. Het kan gaan om (1) de effecten van een verbetering op de korte termijn: een efficiëntere en/of kwalitatief betere zorgverlening, (2) de effecten op langere termijn: uitstel van zorgvraag, of (3) substitutie van de zorgverlening: duurdere zorgverlening (bijvoorbeeld in een ziekenhuis) wordt vervangen door goedkopere zorg (in de eerste lijn). In de tweede plaats moet het model het perspectief van elke betrokkene bij de verbetering weergeven. Het gaat daarbij om de kosten en baten vanuit het cliëntperspectief, het organisatieperspectief, het medewerkersperspectief en het maatschappelijk perspectief. Wij ontwikkelen het model businesscase in samenwerking met vertegenwoordigers uit de eerstelijnszorg en deskundigen op het gebied van kosten baten beramingen. TNO gaat bij het inventariseren van de kosten en baten van een verbetering uit van een procesbenadering. Welke werkprocessen worden door de verbetering op welke manier beïnvloedt? Hiermee wordt de beoogde verbetering concreet gemaakt en zijn de effecten van de verbetering op de werkzaamheden van de verschillende betrokkenen inzichtelijk. Door de veranderingen in de uitvoering van de werkprocessen te analyseren ontstaat inzicht in de effecten van de verandering op de arbeidsproductiviteit, de kwaliteit van de zorg en de kwaliteit van de arbeid. Inzicht in de effecten op de arbeidsproductiviteit is relevant gezien de verwachte disbalans tussen zorgvraag en zorgaanbod. TNO heeft in 2006, in opdracht van ZonMw, en in samenwerking met het veld een gebruikerstool ontwikkeld voor het beoordelen van de kosten en baten van innovaties in de langdurige zorg (http://arbprod.arbeidtools.nl). Het is mogelijk om het businesscasemodel voor de eerstelijnszorg op deze veel gebruikte online instrumenten voort te bouwen. Dit heeft als voordeel ten opzichte van een papieren versie of stand alone versie dat een online versie zeer gebruiksvriendelijk is. De tool kan zo worden vormgegevens dat gebruikers stap voor stap door het instrument worden geleid. De software voor online gebruik voor het businesscasemodel is voor een belangrijk deel reeds ontwikkeld. Dit biedt kostenvoordelen. De resultaten van dit project zijn van belang voor de zorgverleners en zorgondernemers in de eerste lijn maar ook voor het programma Op één lijn als geheel: de programmacommissie en ZonMw. Het ontwikkelde model kan toegepast worden in de praktijkprojecten die in het kader van het programma worden uitgevoerd. Deze toepassingen leveren inzicht op in de verwachte kosten en baten van de verschillende verbeterinitiatieven. De resultaten kunnen andere zorgverleners en zorgondernemers in de eerste lijn stimuleren om ook de integrale zorgverlening een impuls te geven en de (multidisciplinaire) samenwerking te verbeteren. Toepassing van een uniform model maakt vergelijkingen van verbeterprojecten mogelijk. In het kader van het programma kunnen de beschreven businesscases vergeleken worden.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
154014001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2012
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. E.J.H. Franck
Verantwoordelijke organisatie:
TNO