Gebiedgerichte eerstelijnszorg vanuit patientenperspectief
Projectomschrijving
Het project levert een bijdrage aan het stimuleren van gebiedsgerichte eerstelijnszorg volgens de wensen en behoeften van patiënten en zorggebruikers. Het project is uitgevoerd in een samenwerkingsverband tussen Zorgbelang Nederland, NPCF en drie regionale zorgbelangorganisaties (Fryslan, Gelderland en Noord-Holland).
Methodiek gebiedsgerichte zorg vanuit patiëntenperspectief
Er is een regionaal toepasbare en gestandaardiseerde methodiek ontwikkeld voor het realiseren van gebiedsgerichte zorg vanuit patiëntenperspectief. De methodiek is ontwikkeld op basis van 3 pilots. Met de ontwikkelde methodiek kunnen afspraken gemaakt worden vanuit patiëntenperspectief en is inzicht verkregen in de randvoorwaarden. De methodiek blijkt geschikt om verschillende disciplines bij elkaar te brengen. De methode biedt de kans om vraaggericht vorm te geven aan de eerstelijnszorg, zodoende helpt de methode om de patiënt en de zorgvraag centraal te stellen.
Verslagen
Eindverslag
Het project 'Gebiedsgerichte Eerstelijnszorg vanuit Patiëntenperspectief' wil een bijdrage leveren aan het stimuleren van gebiedsgerichte eerstelijnszorg volgens de wensen en behoeften van patiënten en zorggebruikers. Het project is uitgevoerd in een samenwerkingsverband tussen Zorgbelang Nederland, NPCF en drie regionale zorgbelangorganisaties (Fryslan, Gelderland en Noord Holland). Doel van het project: het ontwikkelen van een regionaal toepasbare en gestandaardiseerde methodiek voor het realiseren van gebiedsgerichte zorg vanuit patiëntenperspectief. De methodiek is ontwikkeld op basis van 3 pilots. Met de ontwikkelde methodiek kunnen afspraken gemaakt worden vanuit patiëntenperspectief en is inzicht verkregen in de randvoorwaarden. De methodiek blijkt geschikt om verschillende disciplines bij elkaar te brengen. De methode biedt de kans om vraaggericht vorm te geven aan de eerstelijnszorg, zodoende helpt de methode om de patiënt en de zorgvraag centraal te stellen. De nadrukkelijke positie van de ervaringen van cliënten en het in gesprek gaan met de doelgroep in de regio, zet de patiënt op een hogere trede van de participatieladder. Op basis van de opgedane ervaringen is de methodiek aangepast en kan gebruikt worden door alle zorgbelangorganisaties.