Mobiele menu

Communicatie en Organisatie Op Eén Lijn

Projectomschrijving

Doel
Het ontwikkelen van een samenwerkingsvorm voor huisarts, POH-er, apotheker, thuiszorg-, welzijnsinstelling, casemanager en mantelzorger gericht op een betere afstemming van het zorgaanbod op de zorgbehoefte van de thuiswonende patiënt met dementie in regio Haaglanden.

Werkwijze
In 3 groepen wordt uitgeprobeerd welke afspraken nodig zijn tussen alle zorg- en hulpverleners die betrokken zijn bij een patiënt met dementie en zijn mantelzorgers. De afspraken gaan over de volgende onderwerpen:

  • wie doet wat en wie heeft de regie
  • welke informatie heeft iedere zorgverlener nodig van de andere
  • welke standaard afspraken kunnen worden gemaakt en hoe bereiken de zorgverleners elkaar


Verwacht resultaat
Een concrete organisatiestructuur en een passende vorm van informatieuitwisseling, die aansluit bij de werkwijze van deze partijen, waarin taken van elke partij helder zijn, wordt ontwikkeld. Dit model kan later in de regio in andere wijken/ gemeenten worden ingezet.

Producten

Titel: Overzicht verwijzing van en samenwerking bij kwetsbare ouderen
Link: http://transmuralezorg.nl/denhaag-activiteiten/overig/3
Titel: Stappenplan casemanager in HIS vermelden
Link: http://transmuralezorg.nl/denhaag-activiteiten/overig/3
Titel: Rapportage van casemanager naar huisarts
Link: http://transmuralezorg.nl/denhaag-activiteiten/overig/3

Verslagen


Eindverslag

Het project Communicatie en organisatie op één Lijn beoogde de samenwerking tussen huisartsvoorziening, casemanager dementie en andere bij een patiënt met dementie betrokken professionals te verbeteren. Een organisatiestructuur is opgesteld, in pilots getest en bijgesteld. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de communicatie tussen de professionals en met de patiënt/mantelzorger. Ook zijn 2 ICT tools voor communicatie ingezet en geëvalueerd.De volgende producten zijn ontwikkeld in het project:
•Stroomschema voor verwijzing en samenwerking rondom kwetsbare ouderen
•Overdracht van casemanager naar huisarts
•Stappenplan casemanager dementie vermelden bij patiëntgegevens in Huisartsen Informatie Systeem
Uit de ervaringen opgedaan in de pilots blijkt dat elkaar kennen een belangrijke voorwaarde is voor goede samenwerking. Hiervoor is nodig dat de werkwijken van de casemanagers meer wijkgericht zijn ingedeeld en dat casemanagers contact onderhouden met of gekoppeld worden aan een beperkt aantal huisartsen. Verder bleken huisartsen nog onvoldoende bekend te zijn met de functie casemanager dementie. Een actieve rol van de casemanager dementie is hierin van groot belang.
Elkaar kennen en weten wat je van de ander kan verwachten en aan hem/ haar over kunt laten, schept het vertrouwen dat nodig is voor goede en efficiënte samenwerking.
Daarnaast is van belang om afspraken te maken over informatieoverdracht (inhoud, wijze en frequentie). Als de contacten een keer gelegd zijn, kan de samenwerking efficiënt per telefoon/ mail verlopen en blijkt de meerwaarde voor alle partijen. In één pilot was al een netwerk gevormd rondom de huisartsenvoorziening maar de casemanager dementie had daarin nog geen vaste plaats. Dit bleek een duidelijke meerwaarde te hebben.
Communicatie via ICT vormt een goede mogelijkheid voor snel en laagdrempelig overleg, ieder kan op zijn tijd reageren. Afspraken dienen te worden gemaakt over de reactietijd, wil dit middel doelmatig ingezet kunnen worden.
Betrokkenheid van patiënt/mantelzorger als zelfstandige actieve partij is alleen mogelijk als deze de discussie tussen de professionals kan volgen dus indien de communicatie via ICT geregeld is.
Alle pilotdeelnemers hebben het project positief ervaren en zetten de ingezette samenwerking voort. Via verschillende kanalen wordt gewerkt aan implementatie van de resultaten van het project.
In de regio wordt in breder verband de inzet van de communicatietool verder uitgewerkt als vervolgproject

een projectgroep heeft een structuur vastgesteld voor samenwerking rondom de patiënt met dementie en zijn mantelzorgers. Ook zijn eisen aan de communicatie besproken en pilotlocaties vastgesteld. 4 pilotgroepen zijn inmiddels van start, ondersteund door 2 pilotleiders. In eerste instantie worden afspraken gemaakt over de samenwerking tussen huisarts, POH en casemanager dementie over patiënten die zij gezamenlijk in zorg hebben. Vervolgens bekijken de huisartsen welke patiënten nog meer in aanmerking komen voor begeleiding door de casemanager en wordt besproken hoe cotnact met de bredere groep zorgverleners kan worden onderhouden op efficiënte wijze.
Een ICT aplicatie voor communicatie wordt in 1 van de pilots uitgetest in het voorjaar.

Samenvatting van de aanvraag

Doel
Het ontwikkelen van een samenwerkingsvorm voor huisarts, POH-er, apotheker, thuiszorg-, welzijnsinstelling, casemanager en mantelzorger gericht op een betere afstemming van het zorgaanbod op de zorgbehoefte van de thuiswonende patiënt met dementie in regio Haaglanden.

Werkwijze
In 3 groepen wordt uitgeprobeerd welke afspraken nodig zijn tussen alle zorg- en hulpverleners die betrokken zijn bij een patiënt met dementie en zijn mantelzorgers. De afspraken gaan over de volgende onderwerpen:

  • wie doet wat en wie heeft de regie
  • welke informatie heeft iedere zorgverlener nodig van de andere
  • welke standaard afspraken kunnen worden gemaakt en hoe bereiken de zorgverleners elkaar


Verwacht resultaat
Een concrete organisatiestructuur en een passende vorm van informatieuitwisseling, die aansluit bij de werkwijze van deze partijen, waarin taken van elke partij helder zijn, wordt ontwikkeld. Dit model kan later in de regio in andere wijken/ gemeenten worden ingezet.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
154012313
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
T.R.Y. Leinders-Sliep
Verantwoordelijke organisatie:
Stichting Transmurale Zorg