Mobiele menu

Transmurale samenwerking bij ziekenhuisontslag om de continuïteit van zorg te optimaliseren voor de patiënt

Projectomschrijving

De periode na ontslag uit het ziekenhuis is voor veel patiënten kritisch. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de patiënten problemen bij geneesmiddelgebruik ervaart, onder andere door onduidelijkheden ten gevolge van geneesmiddelwijzigingen tijdens de opname. De implementatie van de hiervoor ontwikkelde richtlijn 'Overdracht van medicatiegegevens' verloopt moeizaam.

Dit project was gericht op verbetering van de samenwerking tussen ziekenhuis en
openbare apotheek, huisarts en thuiszorg ('eerste lijn'). Het BovenIJ- en OLVG-ziekenhuis hebben in een ontslaggesprek medicatiewijzingen gestructureerd uitgelegd aan patiënten en deze medicatiewijzigingen doorgegeven aan de eerste lijn. De stadsapotheker heeft binnen 5 dagen een huisbezoek afgelegd om eventuele problemen met het gewijzigde geneesmiddelgebruik op te lossen.

Resultaten
Het project heeft er toe geleid dat patiënten significant minder geneesmiddelgerelateerde problemen rapporteerden 4 weken na het ontslag. Er is een draaiboek opgesteld om de geoptimaliseerde samenwerking vorm te gegeven.
Conclusie: een verbeterde samenwerking rondom het ontslag van een patiënt uit het ziekenhuis vermindert problemen met medicijnen in de periode na het ontslag.

Producten

Titel: Transfer of patient care
Auteur: F. Karapinar-Carkit
Titel: Transmurale samenwerking bij ziekenhuisontslag
Auteur: S. Daliri
Titel: Transmurale samenwerking bij ziekenhuisontslag
Auteur: S. Daliri
Link: https://www.sigra.nl/medicatieoverdracht
Titel: Transmurale samenwerking voor patiënten die ontslagen worden uit het ziekenhuis
Auteur: S. Daliri
Titel: The effect of an improved collaboration between secondary and primary care on drug-related problems post-discharge
Auteur: S. Daliri
Titel: Gaat het wel goed met de pil?
Auteur: F. Karapinar-Carkit
Titel: Transmurale samenwerking bij ziekenhuisontslag om de continuïteit van zorg te optimaliseren voor de patiënt
Auteur: F. Karapinar-Carkit
Titel: Medication reconciliation at care transitions: a longitudinal prospective study
Auteur: S. Daliri
Titel: Huisbezoek protocol
Auteur: S. Daliri, JG. Hugtenburg MC, BJF. van den Bemt, MC. van Buul-Gast, F. Karapinar-Carkit
Titel: Draaiboek: Transmurale samenwerking bij ziekenhuisontslag om de continuïteit van zorg te optimaliseren voor de patiënt
Auteur: S. Daliri, MC. van Buul-Gast, F. Karapinar-Carkit
Titel: The effect of an improved collaboration between secondary and primary care on drug-related problems post-discharge
Titel: Een goed gesprek na ontslag. Een praktijkvoorbeeld uit het OLVG
Auteur: S. Daliri
Magazine: Medisch Nieuws
Link: https://www.medicatieoverdracht.nl/Opname-en-ontslag

Verslagen


Eindverslag

De periode na ontslag uit het ziekenhuis is voor veel patiënten kritisch. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de patiënten problemen bij geneesmiddelgebruik ervaart, onder andere door onduidelijkheden ten gevolge van geneesmiddelwijzigingen tijdens de opname. De implementatie van de hiervoor ontwikkelde richtlijn 'Overdracht van medicatiegegevens' verloopt moeizaam.
Doel: Dit project is gericht op verbetering van de samenwerking tussen ziekenhuis en openbare apotheek, huisarts en thuiszorg ('eerste lijn'). Het BovenIJ- en OLVG-ziekenhuis hebben in een ontslaggesprek medicatiewijzingen gestructureerd uitgelegd aan patiënten en deze medicatiewijzigingen doorgegeven aan de eerste lijn. De stadsapotheker heeft binnen 5 dagen een huisbezoek afgelegd om eventuele problemen met het gewijzigde geneesmiddelgebruik op te lossen.
Resultaat: Het project heeft er toe geleid dat patiënten significant minder geneesmiddelgerelateerde problemen rapporteerden 4 weken na het ontslag. Er is een draaiboek opgesteld om de geoptimaliseerde samenwerking vorm te gegeven.
Conclusie: Een verbeterde samenwerking rondom het ontslag van een patiënt uit het ziekenhuis vermindert problemen met medicijnen in de periode na het ontslag.

Dit project is gericht op verbetering van de samenwerking tussen ziekenhuis en openbare apotheek, huisarts en thuiszorg ('eerste lijn'). Het BovenIJ- en Sint Lucas Andreas-ziekenhuis leggen in een ontslaggesprek medicatiewijzingen gestructureerd uit aan patiënten. De openbare apotheken leggen vlak na ontslag een huisbezoek af om problemen met geneesmiddelgebruik op te lossen.
De opbrengst van de geoptimaliseerde samenwerking wordt in een draaiboek vastgelegd en onderbouwd door deze intensieve zorg te vergelijken met reguliere zorg .

Samenvatting van de aanvraag

De periode na ontslag uit het ziekenhuis is voor veel patiënten kritisch. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de patiënten problemen bij geneesmiddelgebruik ervaart, onder andere door onduidelijkheden ten gevolge van geneesmiddelwijzigingen tijdens de opname. De implementatie van de hiervoor ontwikkelde richtlijn 'Overdracht van medicatiegegevens' verloopt moeizaam.

Dit project was gericht op verbetering van de samenwerking tussen ziekenhuis en
openbare apotheek, huisarts en thuiszorg ('eerste lijn'). Het BovenIJ- en OLVG-ziekenhuis hebben in een ontslaggesprek medicatiewijzingen gestructureerd uitgelegd aan patiënten en deze medicatiewijzigingen doorgegeven aan de eerste lijn. De stadsapotheker heeft binnen 5 dagen een huisbezoek afgelegd om eventuele problemen met het gewijzigde geneesmiddelgebruik op te lossen.

Resultaten
Het project heeft er toe geleid dat patiënten significant minder geneesmiddelgerelateerde problemen rapporteerden 4 weken na het ontslag. Er is een draaiboek opgesteld om de geoptimaliseerde samenwerking vorm te gegeven.
Conclusie: een verbeterde samenwerking rondom het ontslag van een patiënt uit het ziekenhuis vermindert problemen met medicijnen in de periode na het ontslag.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
836044008
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. F. Karapinar
Verantwoordelijke organisatie:
BovenIJ Ziekenhuis