Mobiele menu

Het interprofessionele Leer- en InnovatieNetwerk; Een coproductie van zorg en welzijn

Projectomschrijving

Integrale zorg waarbij professionals van de zorg en het sociale domein gezamenlijk kwetsbare thuiswonende oudere begeleiden wordt nog onvoldoende in de praktijk gerealiseerd.

Doel

Het doel van dit project is om gezamenlijk met de professionals, mbo en hbo docenten, mbo en hbo studenten van het zorg en het sociaal domein verbinding en integrale samenwerking te zoeken om kwalitatief integrale zorg en ondersteuning te leveren aan zelfstandig wonende kwetsbare ouderen.

Start

We starten in Amstelveen twee interprofessionele Leer- en InnovatieNetwerken (LINs) waarbij mbo en hbo-verpleegkunde studenten en hbo social work docenten en mbo en hbo-verpleegkunde docenten gaan samenwerken met professionals van het zorg en het sociale domein.

Verwachtingen

De te verwachten resultaten zijn twee interprofessionele LINs met structurele samenwerking tussen zorg en welzijn, een handleiding/onderzoeksrapport met overdraagbare adequate beschrijving van het netwerk met daarin de onderzoeksresultaten en lessons learned.

Producten

Titel: De ontmoeting. Een interprofessioneel Leer- en Innovatienetwerk voor de wijk
Auteur: Femke van den Berg
Magazine: Onderwijs en Gezondheidszorg
Link: https://onderwijsengezondheidszorg.nl/jaargangen/2021/1-feb.html

Verslagen


Eindverslag

Het belangrijkste resultaat is dat binnen dit project twee interprofessionele Leer- en InnovatieNetwerken (LINs) in twee teams zijn ingericht in de Gemeente Amstelveen. Het doel van deze LIN’s was: een nauwere samenwerking realiseren tussen zorg- en welzijnsprofessionals in de wijk, samen met mbo- en hbo studenten en docenten zorg en welzijn. Gedurende de looptijd van project hebben de twee interprofessionele LINs zich ontwikkeld. Er zijn stappen gezet naar meer samenwerking om kwalitatief goede integrale zorg op maat aan kwetsbare zelfstandig wonende ouderen te leveren. Binnen het project zijn diverse onderzoeksactiviteiten uitgevoerd zoals observatie van zorg- en welzijnsprofessionals, studenten en docenten in casusbesprekingen, twee focusgroepen en zijn drie vragenlijsten afgenomen. Alle partijen zijn enthousiast over de LINs en de meerwaarde ervan voor het leveren van integrale zorg aan ouderen. Daarom is besloten door te gaan met de interprofessionele LINs.

Het belangrijkste resultaat is dat binnen dit project een interprofessionele LIN in twee wijkverplegingsteams is ingericht. In deze LIN’s realiseren we een nauwere samenwerking tussen zorg- en welzijnsprofessionals in de wijk, samen met mbo- en hbo studenten en docenten zorg en welzijn. Er zijn stappen gezet naar meer integrale samenwerking, om kwalitatief goede integrale zorg op maat voor kwetsbare zelfstandig wonende ouderen te leveren.

Inmiddels zijn we halverwege het project en zijn er twee LIN's operationeel in de Gemeente Amstelland.

Er zijn diverse onderzoeksactiviteiten uitgevoerd zoals observatie van casusbesprekingen door zorg- en welzijnsprofessionals, studenten en docenten. Zij hebben ook een vragenlijst ingevuld over interprofessioneel leren en samenwerken.

Samenvatting van de aanvraag

Integrale zorg waarbij professionals van de zorg en het sociale domein gezamenlijk kwetsbare thuiswonende oudere begeleiden wordt nog onvoldoende in de praktijk gerealiseerd. Ook in het onderwijs vindt er nog onvoldoende samenwerking plaats tussen de verpleegkundige en sociale opleidingen. Om meer integrale zorg te bieden en om de verbinding en afstemming tussen de professionals die verpleging en verzorging bieden en professionals van het sociale domein (bv de Wmo-consulent, welzijnswerkers, mantelzorgers, vrijwilligers) te verbeteren en cultuurverschillen te overbruggen kan een Leer- en InnovatieNetwerk (LIN) een positieve bijdrage leveren. In twee, door ZonMw gesubsidieerde, eerdere projecten van het programma Zichtbare Schakel hebben we succesvolle LINs opgericht; LINs die focusten op samenwerking tussen hbo-opleiding en zorg praktijk, en LINs die gericht waren op samenwerking tussen mbo- en hbo-verpleegkunde opleidingen en de zorgpraktijk. Binnen het voorliggend project willen we de samenwerking in het LIN uitbreiden met het sociaal domein (opleiding en praktijk). De intentie is om twee interprofessionele LINs op te richten waarbij mbo en hbo-verpleegkunde studenten en hbo social work docenten en mbo en hbo-verpleegkunde docenten gaan samenwerken met professionals van het zorg en het sociale domein. De twee LINs worden beide begeleid door mbo en hbo-verpleegkunde Lecturer Practitioners en daarin staan de principes van Practice Development centraal. Binnen deze LINs wordt de samenwerking en verbinding gezocht met professionals van het sociaal domein van de gemeente Amstelveen en Ouder-Amstel. Twee hbo docenten en een aantal studenten social work zullen op onderdelen betrokken worden bij het LIN. Het centrale doel van dit project is om gezamenlijk met de professionals, mbo en hbo docenten, mbo en hbo studenten van het zorg en het sociaal domein verbinding en integrale samenwerking te zoeken om kwalitatief integrale zorg en ondersteuning te leveren aan zelfstandig wonende kwetsbare ouderen. Subdoelen zijn gericht op: interprofessioneel leren, reflecteren en innovatief bezig zijn van professionals, docenten en studenten; stimulans om interprofessioneel samen te werken en het aanbod van integrale zorg en dienstverlening te optimaliseren; samenwerken, leren en reflecteren van mbo en hbo docenten verpleegkunde en social work; samenwerken, leren en reflecteren van mbo en hbo studenten verpleegkunde en social work. Onder leiding van de mbo en hbo LP-ers zullen intervisie en casuïstiekbesprekingen gehouden worden. Andere in te zetten leermiddelen zijn: sociale kaart zorg en sociaal domein in beeld brengen; uitwisseling studenten en professionals om elkaars wereld en taal beter te leren kennen; verdieping, praktisch en theoretisch in interprofessioneel leren, en innovatieve producten/samenwerkingsvormen ontwikkelen. Om de vraag van de cliënten en ‘de vraag achter de vraag’ te vinden, zullen koppels studenten verpleegkunde en social work zelfstandig wonende oudere cliënten interviewen. Ook zal de in de projectgroep participerende voorzitter van de cliëntenraad door deze koppels geïnterviewd worden. De uitgewerkte interviews worden o.a. gebruikt voor casuïstiek en voor brainstormen over innovatieve vormen van samenwerking en/of producten die over de domeinen heen gaan. Gedurende dit project zal een casestudy uitgevoerd worden, waarbij beide teams een ‘case’ zijn. De onderzoeksvragen zijn: (1) In hoeverre leidt het interprofessionele LIN tot samenwerken en (team)leren tussen zorg- en welzijnsprofessionals, studenten en docenten? (2) Welke bevorderende en belemmerende factoren ervaren zorg- en welzijnsprofessionals, docenten en studenten in interprofessioneel samenwerken? (3) In hoeverre draagt een interprofessionele LIN bij aan integrale ouderenzorg? Kwalitatieve data wordt verzameld door observatie van tien casuïstiekbesprekingen en door twee focusgroepen te houden aan het einde het project om een procesevaluatie uit te voeren. Kwantitatieve data wordt verzameld door een vragenlijst over interprofessioneel (team)leren aan het begin en einde van het project voor te leggen aan 30 zorg en sociaal domein professionals/ docenten en bij begin en einde van de stage aan de mbo en hbo studenten verpleegkunde. Gedurende de duur van het project (2 jaar) zijn de te verwachten resultaten o.a. twee interprofessionele LINs met structurele samenwerking tussen zorg en welzijn; een handleiding/onderzoeksrapport met overdraagbare adequate beschrijving van het netwerk, de werkzame elementen, de onderzoeksresultaten en lessons learned; competenties die nodig zijn voor interprofessionele samenwerking tussen professionals die verpleging en verzorging aanbieden en professionals van het sociale domein aan zelfstandig wonende kwetsbare ouderen met complexe problematiek; en kennis ten aanzien van interprofessionele samenwerking ten behoeve van het mbo en hbo onderwijs.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
639003805
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. R.J.J. Gobbens
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Inholland