Mobiele menu

Academische Werkplaats Autisme

Projectomschrijving

Binnen de Academische Werkplaats Autisme (AWA) werken experts vanuit diverse perspectieven (beleid, onderzoek, onderwijs, praktijk, ervaringsdeskundigheid) samen aan het ontwikkelen van kennisproducten die op termijn de inclusie in de samenleving van mensen met autisme en hun naasten bevorderen.

Gelijkwaardige samenwerking en gedeelde besluitvorming

De producten voorzien in behoeften in verschillende levensfases in verschillende levensdomeinen (thuis, school, werk, vrije tijd, zorg etc.). Gelijkwaardige samenwerking en gedeelde besluitvorming zijn hierbij cruciaal: de inhoudelijke thema's waar de producten zich op richten zullen gezamenlijk tot stand komen. We inventariseren en prioriteren eerst alle kennisbehoeften om zo tot een breed gedragen kennisagenda te komen.

Kenniscirculatie op thema

3 thema's worden uitgewerkt tot projectplannen die in diverse samenwerkingsvormen uitgevoerd worden, waarbij daadwerkelijke ontmoetingen 2 keer per jaar vitaal zijn voor het onderhouden van samenwerkingsrelaties waarbinnen kenniscirculatie duurzaam zal blijven plaatsvinden.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

SAMENVATTING VERSIE 1: Twee bestaande academische werkplaatsen autisme (Samen Doen! en Reach-Aut) zullen de krachten verenigen en samen verder gaan binnen de vernieuwde Academische Werkplaats Autisme (AWA 2.0). Binnen AWA 2.0 zullen experts vanuit diverse perspectieven en disciplines (beleid, onderzoek, onderwijs, praktijk, ervaringsdeskundigheid) samenwerken aan het ontwikkelen van op wetenschappelijke en ervaringskennis gebaseerde producten en procedures die de diagnostiek en de behandeling, begeleiding en ondersteuning van mensen met autisme en (indien gewenst) hun naasten – en daarmee indirect hun inclusie in de samenleving – zullen bevorderen. De producten en procedures die in de toekomst zullen worden opgeleverd dienen dus te voorzien in behoeften die zich voordoen gaandeweg de verschillende levensfases (van wieg tot graf) in de verschillende levensdomeinen (van gezin, tot school, werk, vrije tijd etc.). In AWA 2.0 is de gelijkwaardige samenwerking tussen experts vanuit verschillende typen kennis en organisaties cruciaal, waarbij gedeelde besluitvorming zal plaatsvinden binnen zowel de stuurgroep als projectgroepen. De thema’s die centraal komen te staan in de projectgroepen zullen met de verschillende partijen gezamenlijk tot stand komen: We beginnen daarom met een project waarin de kennisbehoeften van alle belanghebbenden geïnventariseerd, geïntegreerd en geprioriteerd worden om zo een nationale breed gedragen kennisagenda samen te stellen. Plannen zullen dus gaandeweg vorm krijgen en uitgekristalliseerd raken om zo blijvend aan te sluiten bij de behoeften van de verschillende belanghebbenden. Dit vraagt om wendbare samenwerkingsvormen die aansluiten bij de mogelijkheden van alle betrokkenen. Hierbij zullen we tussentijds gebruik maken van verschillende vormen van elektronische communicatie (e-mail, (beeld)bellen, etc.), maar zullen daadwerkelijke ontmoetingen minstens 2 keer per jaar gefaciliteerd worden, omdat zowel wetenschappelijke kennis als ervaring ons geleerd hebben dat deze cruciaal zijn voor het tot stand brengen en onderhouden van duurzame samenwerkingsrelaties. SAMENVATTING VERSIE 2: Er zijn op dit moment twee academische werkplaatsen autisme (AWA’s) in Nederland: SamenDoen! en Reach-Aut. In deze AWA’s werken mensen met autisme, hun familie, behandelaren, begeleiders, beleidsmensen, leerkrachten en onderzoekers samen. We willen in de AWA met elkaar meer leren over wat mensen met autisme helpt om zich beter te voelen en te kunnen doen wat bij hen past. De twee AWA’s gaan vanaf 2019 in een nieuwe AWA 2.0 samenwerken met en voor mensen met autisme van alle leeftijden en met of zonder een verstandelijke beperking. We willen de kennis die er is over deelname aan de samenleving, van mensen met autisme bundelen en uitbreiden. Met die kennis ontwikkelen we een aanpak die hen helpt prettiger te leven. Daarbij wordt rekening gehouden met behoeftes van mensen met autisme: in het gezin, op school, in werk, vrije tijd en wonen. Samen beslissen we waar we vooral aandacht aan willen besteden. Iedereen heeft zijn eigen behoeftes, ervaringen en ideeën. Wat iedereen graag wil, gaan we verzamelen. Van de verzamelde ideeën maken we een kennisagenda. De kennisagenda vertelt waar we aandacht aan willen besteden in AWA 2.0. We zorgen ervoor dat de kennisagenda goed passende projecten oplevert. Die projecten sluiten goed aan bij behoeftes van alle deelnemers. Twee keer per jaar willen we bij elkaar komen. Dan praten we over wat we willen doen en delen we ervaringen met elkaar. Als dat nodig is, hebben we ook contact via (beeld-)bellen en mail. Het is belangrijk om goed naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren. Daarvoor is het nodig elkaar regelmatig te spreken. Zo wordt AWA 2.0 een plek om prettig samen te werken. Een samenwerking voor een prettiger leven voor mensen met autisme.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
639003101
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2023
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. K. Greaves-Lord
Verantwoordelijke organisatie:
Lentis