Verslagen

Voortgangsverslag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Voor ouderen van wie het oriëntatievermogen is aangetast, vanwege leeftijd of specifieke aandoeningen zoals een beroerte of dementie, is het moeilijk om ergens naartoe te navigeren. Desoriëntatie is een cognitieve beperking waarbij het vermogen om tijd, richting en het herkennen van plaatsen en personen, wordt verminderd. Mensen die herhaaldelijk last hebben van desoriëntatie, worden angstig en durven niet meer alleen op pad. Het gevolg is dat zij steeds minder zullen deelnemen aan het sociale leven. Om deze reden is er behoefte aan een hulpmiddel dat ouderen het vertrouwen geeft dat ze niet zullen verdwalen, mochten ze gedesoriënteerd raken.

Het doel van het project is om een product te ontwikkelen dat ouderen ondersteunt bij het navigeren en oriënteren, zodat de angst om te verdwalen wordt weggenomen, maar waarbij de gebruiker nog steeds de touwtjes in handen heeft.

 

Wat houdt het project in?

Het product biedt op maat gemaakte navigatie, die simpel en makkelijk in gebruik is, omdat deze gebruik maakt van herkenningspunten onderweg. Dit nieuwe type navigatie geeft een aantal doelen gedurende de reis (bijv. de bushalte) en de gebruiker navigeert zelf langs deze doelen naar zijn eindbestemming. Op deze manier wordt de gebruiker gestimuleerd om zelf onderdeel uit te maken van het navigeren.

Mocht de gebruiker gedesoriënteerd raken, schakelt het systeem over op een meer gedetailleerde navigatie. Hierbij wordt nog steeds gebruik gemaakt van herkenningspunten (“sla rechts af bij de brievenbus”) voor hulp bij het oriënteren. Maar het systeem helpt de gebruiker ook herinneren aan de eindbestemming.

De naasten van de gebruikers hoeven zich geen zorgen te maken over waar de gebruiker is. Er wordt contact met de naaste of de zorginstelling opgenomen wanneer de gebruiker verdwaald of gedesoriënteerd is, zodat ze de mogelijkheid hebben om in een dergelijke situatie te helpen.

 

Resultaten
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

- Verschillende gebruikersstudies zijn uitgevoerd met de doelgroepen milde dementie, CVA en ouderen, om inzicht te krijgen in de eisen en wensen van deze gebruikers.

- Scenario’s zijn ontwikkeld waarin het toekomstige gebruik van NavMem wordt beschreven, waaruit functionele eisen zijn gedefinieerd

- De eerste prototypes zijn ontwikkeld en geëvalueerd met de toekomstige gebruikers in een observatiestudie (tijdens het wandelen).

- Prototypes zijn verder ontwikkeld en verbeterd en worden momenteel geëvalueerd met de toekomstige gebruikers, in het dagelijks leven.

- Een marktonderzoek is uitgevoerd en mogelijke business modellen zijn ontwikkeld.

 

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Age related memory decline, mild cognitive impairments (MCI), and cognitive impairments that occur with diseases, such as stroke, brain injuries, or early stages of dementia, have negative effects on the ability to navigate and to orient. Affected people who repeatedly start experiencing disorientation events often become scared of venturing out alone and consequently turn recluse and do not participate in social life anymore. The aim of the project is to provide a system that provides orientation and navigation support to take away the fear of getting lost, but without keeping the person in “leading-strings”. We therefore will develop a mobile navigation companion for elderly pedestrians. To avoid stigmatising users with cognitive impairments the system will be “officially” targeted at (elderly) pedestrians, but offer a few extra features that help coping with disorientation events:

• Background Mode: instead of giving navigation support throughout the journey the system will only follow the user’s movement and provide coarse spatial cues, such as direction and distance of the next intermediate goal, such as a bus stop. Users will have to find their own routes, which will stimulate their spatio-cognitive abilities instead of replacing them technically.

• Navigation Mode: in case of getting lost or entering unfamiliar terrain users can switch to the navigation mode. To accommodate research findings with respect to pedestrian navigation and elderly people we will focus on providing simple cues that are tied to landmarks instead of distances, such as “turn right in fifty metres”.

• Safety Line: if the navigation support is not enough to overcome the user’s disorientation a phone contact between the user and the relative can be established. Relatives then can give the user moral support and help them recover their orientation. Therefore the system temporarily shares the user’s location with the called relative and highlights landmarks that the relative can use to guide the user.

To ensure that the system is usable by the intended target group this project follows the Human-Centred Design process for interactive systems as described in ISO 9241-210:2010. Potential endusers will continuously be involved into all developments. The demonstrators will be tested in the field with 30 persons from the target group in Sweden and Germany for about 12 months with two study iterations.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website