Verslagen

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting
Dit item is dichtgeklapt
Dit item is opengeklapt

Veel ouderen hebben last van voedingsproblemen die kunnen leiden tot (of kunnen worden veroorzaakt door) een aantal complicaties zoals verzwakte immuunsystemen en chronische gezondheidsproblemen, zoals diabetes type 2, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, beroerte of zelfs osteoporose. Door aanpassingen in hun voeding, op basis van voedingsadviezen, kan de last van gevestigde ziekten en de risico's op het ontwikkelen van verdere aandoeningen worden verminderd.

 

Het doel van het project LiFANA is het ontwikkelen en evalueren van de LIFANA-voedingsoplossing om gezonde voeding te ondersteunen in alle fases van het ouder worden, bij actieve senioren tot oudere gebruikers en patiënten die dagelijkse zorg nodig hebben. Individuele maaltijdaanbevelingen en beslissingsondersteuning in de supermarkt zullen de gebruikers helpen hun eetgewoonten te veranderen om een gezondere levensstijl te realiseren en hun kwaliteit van leven te verhogen. Ons doel is om bestaande componenten voor maaltijdplanning (Fraunhofer Nutrition-app, FhP) en winkelondersteuning (WikiFood, LIST) van de onderzoekspartners te integreren, aan te passen en uit te breiden naar de bestaande smartphone-software van de Nederlandse projectdeelnemer GOC, die gericht is op de speciale behoeften van ouderen gebruikers (GoLivePhone) en zorgverleners (GoLiveAssist). De LIFANA Nutrition Solution zal samen met primaire eindgebruikers worden gemaakt door de hulp van eindgebruikersorganisaties in Nederland (KBO) en Portugal (SCML), maar ook afgestemd op de behoeften van secundaire eindgebruikers, zoals professionals uit zorginstellingen, vertegenwoordigd in LIFANA door onze Zwitserse klinische partner CER. Uiteindelijk wordt de LIFANA-oplossing door GOC op de markt gebracht als onderdeel van hun GoLive-productfamilie.

 

Centraal in ons geïntegreerde pakket staat een adviespakket voor maaltijdplanning, welke zijn oorsprong vindt in het vorige AAL-project CordonGris, dat maaltijden voor een hele week suggereert op basis van het persoonlijke profiel van de gebruiker. Dit kunnen algemene voorkeuren zijn, bijvoorbeeld op basis van cultuur, smaak en budget, maar wat nog belangrijker is, geautomatiseerde en gepersonaliseerde voedingsaanbevelingen op basis van advies van professionele voedingsdeskundigen en allergologen. Afhankelijk van de individuele vaardigheden en situatie van de gebruiker, ondersteunt het pakket (i) winkeltaken voor zelf koken, (ii) coördinatie van winkeltaken met informele zorgverleners en (iii) boodschappenbezorgdiensten.

 

Bij het kiezen van een voedingsproduct in de supermarkt worden mensen vaak overladen met diverse beschrijvingen van pakketlabels die moeilijk te lezen en te begrijpen zijn. De hulp bij het winkelen geeft gebruikers advies over de vraag of het voedsel een van de allergenen van de patiënt bevat op basis van het gebruikersprofiel.

 

Oudere gebruikers met verminderde mobiliteit kunnen hulp bij het winkelen nodig hebben van familieleden of professionele hulpverleners. In deze situatie zal de smartphone-applicatie het winkelproces efficiënter maken en derde personen machtigen om producten te selecteren die voldoen aan de specifieke voedingsbehoeften van de senior. Voor een dergelijk dieetmanagement moeten betrouwbare ingrediëntenlijsten en voedingswaarde-informatie van voedingsproducten in elektronisch formaat beschikbaar zijn. Om dit soort informatie te verzamelen, is een speciale, op het web gebaseerde "virtuele gemeenschap" van voedselconsumenten en producenten (www.wikifood.eu) opgericht. De evaluatie van de shopping use case zal plaatsvinden in samenwerking met de Nederlandse partner KBO.

 

In samenwerking met onze Portugese retailpartner SONAE zullen innovatieve e-commercediensten worden ontwikkeld om de gebruiker te helpen thuis boodschappen te bezorgen. Wanneer het gegenereerde maaltijdplan levering aan de supermarkt omvat, maakt het systeem verbinding met de database- en fulfillment-service van de supermarkt via een speciale integratie, waarbij prioriteit wordt gegeven aan specifieke voedselitems die passen in het huishoudbudget van de serviced gebruiker. De LIFANA-voedingsoplossing bevordert de interactie tussen de eindgebruiker en de formele zorgverlener, die rekening kan houden met belangrijke gezondheidsparameters, zoals medicijnen, resultaten van laboratoriumanalyses en bloedglucosewaarden.

 

Wat LIFANA onderscheidt van zijn concurrenten op de gezondheids- en wellnessmarkt is de aandacht voor detail, de integratie van senior eindgebruikers in alle fasen van veroudering en de holistische benadering die ten grondslag ligt aan alle diensten - van voeding en gezondheidszorg tot activiteit, budget, innovatieve e-commerce voor de nauwe integratie met professionele hulpverleners. LIFANA zal de cliënten gedurende hun hele leven begeleiden, ongeacht leeftijd en ongeacht hun leefwijze: zelfstandig wonen, in een serviceflat, als patiënt in een klinische omgeving ... LIFANA zal er altijd zijn.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website