Domotica, automatisch goede zorg?!
Projectomschrijving
Domotica: automatisch goede zorg?!
Omdat de zorgvraag van ouderen het zorgaanbod overtreft, is de tijd rijp voor zorgdomotica, apparatuur die ondersteunt bij de zorg. Zorgvuldig gebruik leidt tot een groter gevoel van veiligheid en zelfredzaamheid. De invoering verloopt echter moeizaam vanwege de kloof tussen techniek en zorg. De vraag is hoe studenten optimaal geschoold kunnen worden in het gebruik van domotica.
Doel
Het project laat studenten, docenten en medewerkers van WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) ervaring opdoen met het gebruik van domotica in de psychogeriatrische zorg. Er wordt bijvoorbeeld een ‘Praktijk Leer Unit’ in gebruik genomen, gericht op domotica. Ethische aspecten van domotica en het aanzetten tot reflecterend vermogen maken deel uit van het onderwijsprogramma.
Werkwijze
ROC Mondriaan en WZH ontwikkelen een onderwijsprogramma over domotica. Daarnaast ontwikkelen zij een bijscholingsmodule en een handreiking over het gebruik van domotica in de zorg.
Doelgroep
Studenten en verzorgenden van niveau 3.
Producten
Verslagen
Eindverslag
Woonzorgcentra Haaglanden (WZH) heeft in haar nieuwste locatie Leilinde veel domoticatoepassingen laten inbouwen. Een jaar na opening bleek nog steeds slechts een beperkt deel van de mogelijkheden gebruikt te worden.
Op het ROC Mondriaan werd geconstateerd dat studenten en leerlingen niveau 3 verzorgende steeds vaker tijdens stages en werk werden geconfronteerd met domotica en de toepassing daarvan, maar dat het onderwerp nog geen deel uitmaakte van het lesprogramma.
WZH en ROC Mondriaan hebben besloten een onderwijsmodel te ontwikkelen met daaraan gekoppeld een e-learningmodule om de studenten optimaal te scholen in het gebruik van domotica, zodat onbekendheid, gebrek aan kennis, weerstand en angst voor kwaliteitsverlies van de zorg (ook bij cliënten en familie) kan worden weggenomen.
De samenwerking tussen de partners is niet nieuw voor dit project, er wordt al een aantal jaren samengewerkt op verschillende terreinen van opleiden en bijscholen van professionals in de ouderenzorg. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking Praktijk Leer Unit (PLU). Het uiteindelijke resultaat is een onderwijsprogramma voor de reguliere BOL en BBL opleidingen verzorgende niveau 3, een e-learningmodule voor bij- en nascholing en de ontwikkelingen en inzet van de PLU Domotica als trainingscentrum.