Sociale Activering - Campagne Goed Bezig
Projectomschrijving
In de regio Noord Veluwe is de campagne Goed Bezig van start gegaan. Goed bezig zijn met je gezondheid, daar draait het om.
De campagne dient als een paraplu over een gezondheidsprogramma van 6 gemeenten in de regio Noord Veluwe. Dit programma richt zich met name op overgewicht, alcoholpreventie en roken- en drugspreventie. De campagne Goed Bezig haakt in op de plannen van het programma en doet een beroep op iedereen om vooral voor gezondheid te kiezen.
Het gezondheidsprogramma en de campagne worden door verschillende betrokken partijen zoals gemeenten, zorg- en verslavingsinstellingen uitgevoerd. Goed Bezig wordt ook wel een sociale activeringscampagne genoemd. Belangrijke achterliggende gedachte is dat de regio Noord Veluwe zoveel mogelijk gezondheidsinitiatieven van haar eigen inwoners wil stimuleren. Vooral jongeren vormen een belangrijke doelgroep. Het doel is dat steeds meer mensen met hun gezondheid aan de slag gaan.
Producten
Verslagen
Eindverslag
Gedurende 2 jaar heeft in de gemeenten Oldebroek en Harderwijk een Sociaal Activeringstraject gedraaid. In 2 buurten zijn bewoners in beweging gebracht om samen met de scholen, de ondernemers, de welzijns- en gezondheids organisaties activiteiten op te pakken om een gezonde levensstijl onder jeugdigen te bevorderen.
De bedoeling was om te starten bij de bewoners zonder deze vooraf met allerlei 'bewezen effectieve methoden' te bestoken. Door de activering moesten het activiteiten van de bewoners zelf gaan worden. Buurtparty's moesten het podium worden waarop de verschillende partijen elkaar konden ontmoeten, inspireren, stimuleren en activeren. Het proces en de bewustwording waren net zo belangrijk als de gedragsverandering.
In de regio Noord-Veluwe werken de gemeenten samen in een integrale aanpak van problemen op het gebied van Overgewicht en Alcohol- en Drugsgebruik.
Naast een brede regionale Campagne met website, posters en flyers wordt in twee gemeenten ingezet op activiering van alle partners in de wijk. Deze partners zijn te vinden in de scholen, de gezondheidszorg, de ondernemers, het verenigingsleven, de sport en in de buurten.
Na een fase van bewustwording op de problematiek worden in de twee buurten gerichte bijeenkomsten met alle partijen georganiseerd om te komen tot gezamenlijke activiteiten. Hier wordt gebruik gemaakt van landelijk bekende activiteiten, maar juist wordt er veel aandacht besteed aan de 'eigen' activiteiten van de mensen of organisaties zelf. Burgerkracht en eigen verantwoordelijkheid zijn hierin sleutelbegrippen.