Mobiele menu

Sociale Activering - Campagne Goed Bezig

Projectomschrijving

In de regio Noord Veluwe is de campagne Goed Bezig van start gegaan. Goed bezig zijn met je gezondheid, daar draait het om.

De campagne dient als een paraplu over een gezondheidsprogramma van 6 gemeenten in de regio Noord Veluwe. Dit programma richt zich met name op overgewicht, alcoholpreventie en roken- en drugspreventie. De campagne Goed Bezig haakt in op de plannen van het programma en doet een beroep op iedereen om vooral voor gezondheid te kiezen.

Het gezondheidsprogramma en de campagne worden door verschillende betrokken partijen zoals gemeenten, zorg- en verslavingsinstellingen uitgevoerd. Goed Bezig wordt ook wel een sociale activeringscampagne genoemd. Belangrijke achterliggende gedachte is dat de regio Noord Veluwe zoveel mogelijk gezondheidsinitiatieven van haar eigen inwoners wil stimuleren. Vooral jongeren vormen een belangrijke doelgroep. Het doel is dat steeds meer mensen met hun gezondheid aan de slag gaan.

Producten

Titel: Campagne
Link: http://www.goed-bezig.nl
Titel: Onbekend
Link: http://www.goed-bezig.nl
Titel: Sociale Activeringscampagne Goed bezig
Link: http://www.goed-bezig.nl

Verslagen


Eindverslag

Gedurende 2 jaar heeft in de gemeenten Oldebroek en Harderwijk een Sociaal Activeringstraject gedraaid. In 2 buurten zijn bewoners in beweging gebracht om samen met de scholen, de ondernemers, de welzijns- en gezondheids organisaties activiteiten op te pakken om een gezonde levensstijl onder jeugdigen te bevorderen.
De bedoeling was om te starten bij de bewoners zonder deze vooraf met allerlei 'bewezen effectieve methoden' te bestoken. Door de activering moesten het activiteiten van de bewoners zelf gaan worden. Buurtparty's moesten het podium worden waarop de verschillende partijen elkaar konden ontmoeten, inspireren, stimuleren en activeren. Het proces en de bewustwording waren net zo belangrijk als de gedragsverandering.

In de regio Noord-Veluwe werken de gemeenten samen in een integrale aanpak van problemen op het gebied van Overgewicht en Alcohol- en Drugsgebruik.
Naast een brede regionale Campagne met website, posters en flyers wordt in twee gemeenten ingezet op activiering van alle partners in de wijk. Deze partners zijn te vinden in de scholen, de gezondheidszorg, de ondernemers, het verenigingsleven, de sport en in de buurten.
Na een fase van bewustwording op de problematiek worden in de twee buurten gerichte bijeenkomsten met alle partijen georganiseerd om te komen tot gezamenlijke activiteiten. Hier wordt gebruik gemaakt van landelijk bekende activiteiten, maar juist wordt er veel aandacht besteed aan de 'eigen' activiteiten van de mensen of organisaties zelf. Burgerkracht en eigen verantwoordelijkheid zijn hierin sleutelbegrippen.

Samenvatting van de aanvraag

Inleiding In 2008 hebben de 6 gemeenten van de Noord-Veluwe het integraal Gezondheidsbeleid vastgesteld in de nota Kiezen voor Gezond Leven op de Noord-Veluwe. Deze gemeenten zijn: Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten. Daaruit is een integraal interventieprogramma voortgekomen, dat tot uitvoering wordt gebracht met een zes-tal partners op basis van een Convenant. De nadruk ligt op Overgewicht, Alcolholpreventie en in mindere mate op Roken- en Drugspreventie. Als een paraplu over het interventieprogramma is een campagne gestart onder het motto "Goed Bezig". Deze campagne richt zich vornamelijk op het positief in beeld brengen van de interventies en doet een beroep op het publiek om vooral te kiezen voor gezondheid. De campagne steekt positief in en benadrukt de kansen en mogelijkheden. De interventieprogramma’s en publiciteitscampagne worden door de overheden, gezondheidszorg- en verslavingszorginstellingen en de politie uitgevoerd. De gemeenten voeren de regie over de uitvoering van dit interventieprogramma. Over al deze activiteiten zijn met de partners afspraken gemaakt en wordt geprobeerd een sluitende keten te realiseren van preventie, signalering, positieve begeleiding, controle en handhaving (bij alcohol). Probleemstelling De gemeenten realiseren zich dat zij met de genoemde interventies vooral ingrijpen via het (opvoed)domein van het onderwijs en gedeeltelijk via het gezin, maar niet zozeer via het domein van de sociale leefomgeving, de buurt, het dorp en de daar aanwezige sociale structuren. Het interventiepakket richt zich op het veranderen van het gedrag van de jongere in en buiten de gezinssituatie. In de huidige aanpak ontbreekt het aan een activeringsstrategie die de sociale steunverbanden in lokale (dorps)gemeenschappen prikkelt, activeert en met elkaar verbindt tot ‘ondernemerschap’ t.a.v. Gezond leven’. Doel Het hoofddoel is het verbreden van de Campagne Goed Bezig tot een sociale activeringscampagne, die in combinatie met het huidige interventieprogramma bij burgers de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor gezonde leefgewoonten stimuleert en activeert, die positief bijdraagt aan een gezonde leefomgeving en zorgt voor borging op de langere termijn. Samenwerkingspartners Voor de sociale activeringscampagne zoeken de gemeenten bewust nieuwe partners in de aanpak, zoals op het gebied van zorgverzekering, retail, woningbouw, bedrijven en lokale organisaties en verenigingen. Door verbindingen aan te gaan met lokale en regionale bedrijven wordt de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de initiatieven verbreed. Voor het monitoren en evalueren van het resultaat zal samen worden gewerkt met de Academische werkplaats Agora. Aanpak De uitvoering van de activeringscampagne is gebaseerd op de volgende pijlers: • Breed politiek draagvlak en integraal beleid. • Integrale aanpak. • Publiek private verbindingen. De methodische uitwerking van de activeringscampagne is gebaseerd op de volgende uitgangspunten: • De campagne benadrukt de mogelijkheden en de kansen. • De campagne stimuleert, motiveert en verleidt. • De campagne gaat uit van de oplossingen van de burgers en sluit aan op de wijze waarop zij hun vragen verwoorden en hun gezondheid ervaren. • De campagne zelf is een uitdrukking van jongerenparticipatie door regionaal een pool van jongeren te formeren, die als jeugdmakelaar lokaal worden ingezet. • Alle initiatieven worden jaarlijks lokaal genomineerd voor de jaarlijkse regionale Life Style Award verkiezing. Deze verkiezing dient als een bonus op het werk van alle initiatiefnemers en zet hen en hun initiatief nadrukkelijk ‘in het zonnetje’. • De strategie versterkt de initiatiefkracht van de jongeren, het gezin en de buurt/het dorp. De aanpak doorloopt de volgende stappen: 1. Onderzoek. 2. Opzet van de strategie. 3. Starten van pilot uitvoering. 4. Evaluatie van de pilot. 5. Breed uitrollen van de aanpak. 6. Evalueren, rapporteren en overdraagbaar maken. Organisatie Gemeenten voeren regionaal de regie via een projectgroep en een projectleider. Ze laat zich daarin bijstaan door een consultgroep van deskundigen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
201000024
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2013
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
J.J.A.M. Prein
Verantwoordelijke organisatie:
Regio Noord Veluwe